Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lokaltidningen stuvar om ledningen

Publicerad: 17 Augusti 2015, 06:48

Den danskägda gratistidningskoncernen Lokaltidningen byter ledning under hösten.


Dennis O Krook, kommersiell direktör för Lokaltidningen, lämnar sitt uppdrag första september. Vad han ska göra i fortsättningen är inte klart. Inte heller vem som ska ta över jobbet.

Är det på ditt initiativ?

Både och kan man säga. Jag har varit här i 10 år. När jag började hade vi 10 tidningar, nu har vi över 40.

Det känns naturligt att lämna nu menar Dennis O Krook.

Man ska energi att ge också.

Det senaste halvåret har gratistidningsbranschen tappat omkring 15 procent av sin försäljning enligt honom. Det beror dels på att många lokala detaljister brottas med en vikande försäljning då deras kunder i ökande utsträckning går över till att handla på nätet, dels på att gratistidningarna inte breddat sitt utbud med digitala kanaler.

Konkurrensen från till exempel Facebook är tydlig även för gratistidningarna.

Om det kostar 2 000 kronor att gå hos oss kanske det kostar 200 att köpa utrymme hos Facebook. Ur kundens perspektiv kan det vara ett tillräckligt bra perspektiv.

Fast då glömmer kunderna att de inte når några nya kunder i någon större utsträckning menar Dennis O Krook.

Men gratistidningarna står sig ändå bra.

Lokaltidningen ger ut ett 40-tal tidningar i Skåne, Småland och Östergötland. Den totala svenska upplagan är över 500 000 ex. Koncernen ägs av Politikens Lokalaviser A/S.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.