Medievärldens arkiv
Lokaltidningarnas digitala annonsintäkter lyfte
Publicerad: 30 augusti 2018, 10:00
Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 23,5 procent andra kvartalet 2018.
Ämnen i artikeln:
TULandsortspressens rekordökning skedde dessutom under ett kvartal när displayannonseringen totalt minskade med 4 procent, och internetkategorin totalt bara ökade med 10 procent, vilket vi rapporterade om igår.
Storstadspressens digitala annonsintäkter minskade däremot med 10,7 procent.
– Lägger man ihop de båda kategorierna ökade morgonpressens samlade digitala annonsintäkter med 5,5 procent till 407 miljoner kronor, visar TU:s Internetbarometer.– Det har varit en stark utveckling för branschen särskilt med tanke på den oro som funnits för hur GDPR ska slå igenom och hur det slagit igenom för andra digitala kategorier. Det är glädjande att se att kvalitet och trovärdighet lönar sig, säger TU:s chefsanalytiker Tobias Lindberg till Medievärlden.