Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lokaltidningarna tappar intäkter på nätet

Publicerad: 3 Maj 2011, 10:15

Landsortssajterna minskade annonsintäkterna med 11 procent medan storstadstidningarnas ökade med 11 procent, enligt TU:s Internetbarometer.


Sammantaget ökade dagspress med 2 procent första kvartalet 2011.

Totalt investerades 110 miljoner kronor, varav 70 miljoner gick till storstadstidningar och 40 miljoner till landsortstidningar.

TU:s Internetbarometer redovisar nettointäkter från över 60 sajter. Kvällspress ingår inte.

”Om storstadssajterna fortsätter växa i den här takten kommer de att nå rekordnivåer under 2011. Bland landsortssajterna ser vi däremot en tillbakagång efter en lång period av tillväxt. Tillbakagången kan troligen förklaras med att en mindre del av riksannonseringen görs på lokala dagstidningssajter detta kvartal. Här ser vi dock en stor spridning mellan olika titlar”, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU i ett pressmeddelande.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.