Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lokaltidningarna ökar på annonsmarknaden

Publicerad: 11 Februari 2014, 07:22

I januari ökade medieinvesteringarna i lokalpress för första gången på länge. Utöver lokalpress var det endast bio och internet som ökade i årets första Mediebyråbarometer.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Investeringarna i lokalpress via mediebyråer ökade med 9 procent i januari 2014 jämfört med samma månad förra året. Storstadspress minskade endast 1,8 procent medan tv minskade med 3 procent och kvällspress med 25 proce

”Man bör vara försiktig med att dra allt för stora växlar på siffrorna i januari i och med att de färgas av antalet helg- och klämdagar samt att det är säsongsmässigt lägre volymer. Digitala investeringarna ökar totalt med drygt 10 procent. Det är primärt internet displayinvesteringar som fortsätter att öka i volym. Inom internet står mobil och video för de procentuellt kraftigaste ökningstalen, vilket också kommer vara en fortsatt utvecklingen under året. För sök påverkas troligen siffrorna av en eftersläpning i fakturering som med stor sannolikhet kommer att korrigeras under kommande månad”, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.

Totalt förmedlades drygt 900 miljoner kronor via mediebyråer i januari. en ökning med knappt en procent jämfört med januari 2013.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.