Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lokaltidningar slog upp redaktioner på Kungsholmstorg

Publicerad: 4 Oktober 2016, 11:15

Nyhetschefen Tomasz Pozar pratar med förbipasserande. Foto: Per Brandt

I fredags arrangerades Kungsholmstorgs dag på Kungsholmen i Stockholm. Ett lokalt initiativ som lockar företag, utställare och boende i närområdet – och lokaltidningarna Vårt Kungsholmen och Mitt i Kungsholmen. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Mitt iDirektpressAnna Körnung

Privata företag, ideella organisationer och såväl unga som gamla Kungsholmsbor trängdes på torget på fredagen. Och så lokaltidningarna. Alldeles bredvid grönsakstältet – redo att ta emot nyhetstips och prata om tidningen stod representanter från Vårt Kungsholmen:

– Sker det större sammankomster i våra bevakningsområden så vill vi vara där, säger nyhetschef Tomasz Pozar och fortsätter:

– Vi vill bygga relationer med våra läsare. Det är viktigt att träffa dem och visa upp oss – så att vi får ett ansikte på dem och de får ett ansikte på oss.

Det är inte första gången Direktpress slår upp en öppen redaktion. Medievärlden har tidigare berättat om ett tillfälle, när Östermalmsnytt öppnade redaktion på Östra Real. Tomasz Pozar berättar att de generellt blir positivt bemötta när de är ute och möter läsarna:

– Det är många som har frågor om tidningen och synpunkter på innehållet. Det kan vara både ris och ros.

Tomasz Pozar var på Kungsholmstorg hela fredagen och tog emot flera nyhetstips. Tre var extra intressanta och kan bli bra uppslag, berättar han:

– Det är tips vi kanske annars hade missat. Steget att höra av sig till oss är långt för vissa, därför är det viktigt att vi syns. Många bär på historier och berättelser som de kanske inte betraktar som en nyhet men som kan vara en nyhet för oss.

Vilka nya grupper hoppades ni nå?

– Dels den yngre publiken som kanske inte växt upp med papperstidningen. Dels företagare som jobbar på Kungsholmen men inte får hem tidningen. De kan till exempel berätta om satsningar inom det lokala näringslivet eller trender inom detaljhandeln som kan vara intressanta för oss, säger Tomasz Pozar.

Ungefär 30 meter bort kunde besökarna också träffa medarbetare på Mitt i Kungsholmen. Chefredaktör, reportrar och säljare från tidningen fanns där för att prata journalistik och sälja annonser.

– En trevlig men något blåsig dag som ledde till flera nya tips och idéer, säger Karl Martinsson, en av dem som var på plats från Mitt i Kungsholmen.

Anna Körnung, chefredaktör på Lokaltidningen Mitt i, berättar om varför det är viktigt att närvara:

– Vi vill vara på plats och möta våra läsare för att få tips och synpunkter på hur vi kan göra en bättre lokaltidning.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.