Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lokalpressen ökade sina digitala annonsintäkter – storstad minskade

Publicerad: 22 Februari 2018, 11:48

Sista kvartalet ökade landsortspressen sina digitala annonsintäkter med 15 procent medan storstadspressens backade med 3 procent, visar TU:s annonsbarometer.


Ämnen i artikeln:

TU

Sista kvartalet i fjol ökade morgonpressen de digitala annonsintäkterna med 5 procent. Landsortspressen ökade med hela 14,7 procent medan storstadspressen minskade med 3,1 procent när jämförbara titlar jämförs.

”Förra årets sista kvartal var det fjärde i rad där morgonpressens samlade annonsintäkter ökade i de digitala kanalerna. Och för landsortspressens del har vi inte noterat så här starka tillväxttal sedan slutet av 2015, säger TU:s chefsanalytiker Tobias Lindberg i en kommentar.

Helåret 2017 ökade morgontidningarnas digitala annonsförsäljning med 5,3 procent. Landsortspressen ökade med 9,4 procent medan storstadspressen ökade med endast 1,8 procent.

Annonsintäkterna från print minskade med 12,7 procent till 3,2 miljarder kronor helåret 2017.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.