Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lokalmedier kan ta hem sporträttigheter genom samarbeten

Publicerad: 30 Maj 2018, 09:21

Konkurrensen om de attraktiva sport-tv-rättigheterna hårdnar. Men om lokalmedier går ihop kan de bli en viktig aktör på den svenska marknaden, menade Jonas Persson under A local world.


På konferensen A local world, som arrangeras för dagspressen utanför storstäderna under två dagar i Kalmar, är Jonas Persson en av huvudtalarna. I över 25 år har han arbetat med internationella sport-tv-rättigheter. På onsdagsförmiddagen talade han om vägen till attraktiva tv-rättigheter när konkurrensen om dem hårdnar – och med det även priserna.

– De senaste åren har både utbud och efterfrågan att konsumera sport ökat. I takt med det har rättighetspriserna stigit rejält, berättade han.

De allt högre prislapparna kan förklaras av flera faktorer, enligt Jonas Persson. Dels genom att konsumenterna har mer pengar, dels genom att fler aktörer vill köpa sporträttigheter. Numera har till och med sociala medier-plattformarna börjat intressera sig för livesport.

Jonas Persson pekade vidare ut några trender han ser på den svenska marknaden. En av dem är att avtalen som rör premiumrättigheterna sträcker sig längre i dag än tidigare:

– För att kunna kapitalisera på rättigheterna vill man sitta på dem länge.

En annan trend är att kostnaden för att producera och distribuera sportinnehåll gått ned i samband med teknikutvecklingen. Det har i sin tur gjort det möjligt för mediehusen att locka nya kunder genom att visa lokal sport.

– Det finns en stor efterfrågan hos publiken att följa sitt lokala lag i en lokal mediemiljö med lokala reportrar som har kunskap om det egna laget. Och konsumenterna är vana att betala för sportinnehåll.

Och om flera lokalmedier skulle gå ihop ser Jonas Persson stora möjligheter för dem att ta hem attraktiva sporträttigheter:

– Om flera lokalmedier samarbetar och koordinerar sina sportinköp kan de bli en viktig aktör på den svenska marknaden.

Norrans chefredaktör och ansvariga utgivare Marcus Melinder, som satt i publiken, lade då till att plusnätverket betalalliansen förvärvat sporträttigheter och samsänt idrottsevenemang.

Mer om sporträttigheter på Medievärlden Premium:

Malin Ekman: Nya spelare i matchen om sporträttigheter
Malin Ekman: Lokala sporträttigheter ger digitala prenumeranter
Stefan Melesko: Den svåra konsten att räkna hem sporträttigheter
Case: Bandypuls har satt bollen i rullning

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.