Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lite framtidstro tack, Jonas Nordling!

Om inte svenska journalisters fackliga företrädare tror på att deras medlemmars arbete har ett värde på en kommersiell marknad, vem ska då tro på det?, skriver Mktmedias vd Bosse Svensson.

Publicerad: 22 november 2011, 12:17

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Jag träffade Journalistförbundets nye ordförande Jonas Nordling för första gången i somras i Almedalen, och uppfattade då en tydlig nyorientering hos de svenska journalisternas fackliga företrädare.  Det SJF som jag under ett antal år mötte som ordförande för TU:s förhandlingsdelegation var ärligt talat inte särdeles framtids eller utvecklingsorienterat.

Samtidigt som de stora digitala affärsjättarna utan publicistiska ambitioner, som Google, la den svenska digitala annonsmarknaden under sig slogs de svenska tidningsföretagen med SJF om rätten att få digitalisera pappersklipp för försäljning.  I efterhand kan man bli närmast uppgiven inför den småttiga absurditeten i en del av de förhandlingar som till och med fördes under konflikthot.  Jag uppfattade i mötet med Jonas Nordling att vi hade en viss samsyn om denna historieskrivning.

Så det är med en stänk av besvikelse jag läser den beskrivning av verkligheten som han levererar i Medievärlden tillsammans med Fredrik Strömberg från Bonnier Tidskrifter. För det är samma gamla Journalistförbund jag hör. Det är bara ingångsvinkeln som är ny.

Jonas Nordling har upptäckt att det inte finns affärsmodeller som klarar av att finansiera journalistiken i takt med användarnas förändrade beteenden. Vackert så.  Men via ett kringelikrokigt resonemang kommer han fram till att lösningen på det finansieringsproblemet blott och bart bor hos medieägarna som famlar i blindo när det gäller sökandet efter nya affärsmodeller och därför ska ge upp och istället finansiera de journalister som samhället behöver genom andra affärsverksamheter.  Vilka de ska vara framgår inte.

Utspelet påminner en del om debatten som fördes i USA i samband med förra lågkonjunkturen där vissa drev linjen att tidningsdöden skulle stoppas genom att non-profit stiftelser drev tidningarna på ideell basis. Linjen var lika oframkomlig där som den blir här. Om inte svenska journalisters fackliga företrädare tror på att deras medlemmars arbete har ett värde på en kommersiell marknad, vem ska då tro på det? Och vad blir då konsekvensen? Alla journalister i public service?

Själv är jag vd för Mktmedia,  ett utvecklingsbolag som ägnat de senaste fem åren åt att spana på, fundera över och jobba hårt med det som SJF av artikeln att döma upptäckt i höst. Behovet att finna en väg för att flytta både det publicistiska arbetet och annonsaffären samtidigt som användarna flyttar.  I vårt samarbete finns över 50 mediehus från Sverige, Norge och Finland, samtliga med publicistisk tradition och framtidstro. Och vi är faktiskt en bit på väg.

I förra veckan samlade vi ägarstyrelser och ledningar för de bolag som jobbar tillsammans med oss, för att i ett dygn stämma av vår road map för nästa år. Vi konstaterade att vi är mycket bra på väg mobilt, att vi börjar göra allt bättre affärer på webben, och vi diskuterade mycket vilken roll journalistiken ska ha som konkurrensmedel också framöver.

Vi tänker nämligen fortsätta driva idén om att det är den lokala förankringen och närvaron som skapar nyttor och värden som i förlängningen skapar lönsamhet. Inte minst gäller det den publicistiska verksamheten.

För i en tid när alla jagar den mätbara relevansen för användaren så kan det vara en poäng att vidga perspektivet och tala om att också jaga nyttan, känslan och reaktionen hos samme användare. Eller i koncentrat relationen. Den trovärdiga relationen som uppstår mellan den goda lokala journalistiken och närsamhället är en förutsättning för att också skapa fortsatta intäkter på den lokala annonsmarknaden. Eller som min vän reklamgurun Sven-Olof Bodenfors brukar uttrycka saken: De säger att all business is local, but all local is not business

Under nästa år kommer Mktmedia att jobba handfast tillsammans med våra ägarkoncerner med strategiarbete för att fortsätta denna omställning. Vi kommer att fortsätta jobba med intäktsprojekt som vi redan idag tjänar pengar på, både digitalt och mobilt.  Vi kommer att fortsätta jobba med redaktionell kompetensutveckling för att kunna hantera det nya läsar/klickar/tittar landskapet.  Vi  kommer att fortsätta driva försök med digitala prenumerationer, mobila kundkort och nya publicistiska produkter på nya plattformar ( Kolla in GP:s bildapp för Ipad tillexempel.) Kort sagt vi kommer att fortsätta tro på framtiden. Vår samlade räckvidd är på de flesta lokala marknader faktiskt högre än för fem år sedan.

Men detta kommer inte att utesluta fortsatta effektiviseringar av tidningsföretagen, det törs jag spekulera i, trots att det är en fråga som inte ligger i Mktmedias hägn.  Det är en oerhört dyr process att framställa och köra ut tidningar till folks brevlådor, oavsett var de bor.  Det finns med säkerhet mycket kvar att göra för att göra den processen billigare och effektivare.  Inte minst för att skapa resurser till det omställningsarbete som vi är mitt uppe i.  Rätt skött kommer den omställningen att vara gynnsam både för företagen och Jonas Nordlings medlemmar. Och jag vill härmed redan nu bjuda in Jonas Nordling till nästa hösts Mktmedia möte för en diskussion om framtidstro på journalistiken. Vi har den nämligen!

Bosse Svensson

Vd Mktmedia

Mktmedia är ett utvecklingsbolag ägt av Stampen, Mittmedia, Ek-gruppen, NLT, VK och Norran. Mktmedia samarbetar också nära med HSS Media i Finland och Polaris-gruppen i Norge.

Medieägarna famlar i blindo
Bosse Svensson

Axel Andén

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.