Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lika gärna hjärnkirurg som kvällstidningsredaktör

Publicerad: 23 Oktober 2003, 09:41

- Chefredaktör för en kvällstidning? Jag skulle lika gärna överväga att arbeta som hjärnkirurg. Det är helt väsensskilda uppgifter, sa Mats Svegfors i ett samtal om ledarskapet i medieföretag på ABF-huset i Stockholm på onsdagskvällen.


Mats Svegfors, tidigare chefredaktör för Svenska Dagbladet, förstår inte de morgontidningsredaktörer som trott att de skulle bli lika framgångsrika som chefer för kvällstidningar. På en morgontidning gör man löpsedeln sist, när man är klar med allt det andra. På en kvällstidning är det tvärtom.
Mats Svegfors, numera landshövding i Västerås, samtalade med Sveriges Radios vd Lisa Söderberg. Samtalet leddes av Bengt Göransson, tidigare bland annat kulturminister och aktiv i Sveriges Radios styrelse.
Mats Svegfors kunde se likheter mellan tidningsföretag, länsstyrelser och departement. Chefredaktören, landshövdingen och ministern är ansiktena utåt,symbolerna för verksamheten medan redaktionschefen, länsrådet och statssekreteraren är de som verkar inåt och leder det praktiska arbetet. Men mest styrs arbetet av medarbetarna själva. I platta organisationer är deras kunskaper och engagemang viktigare än chefens order uppifrån.
– Jag trodde aldrig att jag kunde styra genom direktiv, sa Mats Svegfors.
Det jag kunde göra var att försöka genomsyra organisationen med rätt värderingar. Att driva en löpande dialog med medarbetarna om vad en kvalitetstidning är. Den verkliga kraften utvecklas om man lyckas mobilisera medarbetarnas kreativitet och kunskap.

Befälsordning på radion
Lisa Söderberg deklarerade att hon inte tror på platta organisationer.
– På radion sänder vi dygnet runt. Där måste finnas en väldigt tydlig befälsordning, en tydlig struktur. Men ledarskapet är viktigt för att ge stöd och god information.
Bengt Göransson höll inte med om jämförelsen med departementen:
– Departementen ser sig mer som medieföreteelser än som departement i dag.Den viktigaste tidpunkten angående en utredning för ett departement i dag är
när den tillsätts – då visar ministern handlingskraft – och inte när den redovisas, då är frågan i regel överspelad.
Lisa Söderberg pekade på den högste chefens utsatthet i dagens höga tempo.
– Man agerar hela tiden i offentlighetens ljus, man kan inte ha några hemligheter. Hela tiden måste man tänka: vad ska jag svara om Ekot ringer? Det är bäst att tänka igenom det först.
Men hon såg också ljuspunkter med att sitta på toppen:
– Det finns en viss frihet. Till exempel att bara träffa sin chef,styrelsens ordförande, var sjätte vecka. Inget ont sagt om styrelsearbetet därmed, men friheten är härlig.

Uppdrag
Mats Svegfors berättade att företrädaren på Svenska Dagbladet Bertil Torekull var väldigt mån om att styrelsen inte skulle diskutera innehållet i
tidningen. Själv välkomnade han styrelsens åsikter, men betonade att det var han som var ansvarig utgivare.
– Det var helt odramatiskt. Jag upplevde att jag hade mitt uppdrag mera från min publicistiska övertygelse än från styrelsen eller läsarna. Tidningen har ett samhällsuppdrag, den är en samhällsinstitution.
– Det är väl därför du är landshövding nu, replikerade Bengt Göransson snabbt.
Bengt Göransson gav en inblick i hur Sveriges Radios styrelse tänkte när vd skulle tillsättas förra gången (för åtta år sedan).
– Det fanns de som förordade en allmän kulturpersonlighet. Men jag ville ha
en publicist. Den starka Eko-redaktionen skulle aldrig släppa in en kulturpersonlighet. Men om man tog någon från Ekot skulle denna tvingas anstränga sig för att vinna de andra avdelningarna. Tvingas övertyga dem om att den nya chefen inte var utsänd av Ekot?
Lisa Söderberg, tidigare Eko-chef, blev ny vd.

Kvinnliga chefer
Inom public service-företagen finns det många fler kvinnor på höga poster än inom dagspressen. Varför är det så?
– Jag vet inget om dagspressen, men jag vet hur det är på radion, svarade Lisa Söderberg. Vi driver medvetet principen om 50/50. Män och kvinnor är
olika, uppfattar verkligheten olika och skildrar den på olika sätt. Därför är det viktigt att män och kvinnor arbetar tillsammans och låter olika
åsikter brytas mot varann. Det är särskilt viktigt i medieföretag. Sedan har kanske mitt exempel gjort det lättare för andra kvinnor att ta chefsjobb.
Mats Svegfors berättade att ledningen för SvD på hans tid hade
sammansättningen 50/50, men att kulturen på tidningen ändå var utpräglat manlig.
– Nyhetsbegreppet är manligt. Och mera manligt ju närmare man kommer lösnummerinriktningen. I en manlig kultur är det männen som når de högsta
posterna.
TORBJÖRN von KROGH

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.