Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lidingö tidning skjuter skarpt mot Mitt i Lidingö

Publicerad: 11 Januari 2007, 11:23

Lidingö Tidning avlossar en bredsida mot gratiskonkurrenten Mitt i Lidingö. En undersökning LT gjort visar att Mitt i-tidningen når 46 procent av hushållen, inte samtliga som man uppger i marknadsföringen. Men Mitt i-tidningarnas vd Peter Clauson ifrågasätter resultatet. Den egna kollen ger mycket högre räckvidd.


– Jag vill ha debatt om principerna för marknadsföringen, förklarar Lidingö Tidnings vd Mikael Ericsson undersökningen och utspelet.
– Det är oseriöst att påstå att man når alla.
Han menar att felaktiga räckviddstal ger en bild av hela tidningsbranschen som mindre trovärdig.
Enligt Mikael Ericsson har Lidingö Tidning, med en prenumererad upplaga på 8 200, två dagar i veckan, en betydligt högre räckvidd än Mitt i Lidingö. Vilka siffrorna är vill han inte avslöja. De aktuella presenteras i vår.
– Vi distribueras med Premo som har 98 procents säkerhet.
Lidingö har 19 200 hushåll. Mitt i Lidingö säger sig nå alla, men LTs undersökning ger resultatet 46 procent. Undersökningen gjordes av Mediateket vecka 51 och bygger på 300 intervjuer. Resultatet är enligt uppgift statistiskt säkerställt.
Peter Clauson ifrågasätter undersökningen, dels är den liten, dels är det inte redovisat hur frågorna är ställda.
– Det tar tid att etablera ett varumärke. Men vi har fått många positiva reaktioner från Lidingö.
Mitt i Lidingö startades i höstas. Enligt Peter Clauson ska utdelningssäkerheten ligga på 92 procent.
Distributionen av Mitt i-tidningarna görs i egen regi. Tidningarna ingår i koncernen Gratistidningar i Sverige AB som är en dotter till danska Søndagsavisen.
Lidingö Tidning ges ut av Rubrik Media i Stockholm AB, som ingår i VLT-koncernen.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.