Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lasse Bernfalk: TU ska hjälpa till att hitta framtidens affärer

Publicerad: 3 April 2009, 03:09

Lasse Bernfalk, chefredaktör på Kristianstadsbladet, vill att TU ägnar sig åt yttrandefrihet och utveckling.


Ämnen i artikeln:

KristianstadsbladetTU

Vad anser du om ett uppdelat TU?

– Det är en förutsättning för att kunna bolla över 
arbetsgivarfrågorna till Svenskt Näringsliv. Jag tror också att det 
är en förändring som vi inom branschen på sikt tjänar på.

Vad ska branschorganisationen TU ägna sig åt? Vilken nytta har du av TU idag?

– TU ska hjälpa till att hitta framtidens affärer och alltid vara 
beredd att slåss för yttrandefriheten. Vi snackar om utveckling men i 
realiteten vill vi inget hellre än att klamra oss fast vid 
papperstidningen och vår gamla affärsmodell.

– Hur ska vi kunna föra  över papperstidningens styrka i de nya kanalerna? I den 
frågeställningen ser jag forskning, utbildning och omvärldsanalys som 
tre viktiga områden. Klarar vi inte av att hitta ett sätt att göra 
bra affärer de närmaste åren så klarar vi inte vårt journalistiska 
uppdrag och morgontidningen marginaliseras.

– I dag använder jag TU som en samtalspartner – någon som står på min 
sida – det kan handla om allt från schemaläggning till komplicerade 
publicistiska beslut.

Är det något organisationen bör ägna sig åt som den inte gör idag?

– Jag har svårt att göra den värderingen, så insatt är jag inte i 
verksamheten. Men en rejält uppfriskande debatt om vart mångfalden 
och yttrandefriheten är på väg när koncernerna blir allt större och 
samarbetena tätare skulle väl sitta fint just nu.

Vad ska organisationen inte ägna sig åt?

– Gömma sig i Pressens hus. Res runt mer. Besök tidningarna i vardagen.

Ska TU ägna sig och bekosta etisk självreglering?

– Ja, och här borde TU skapa utrymme för mer uppfriskande debatter 
exempelvis på hemsidan.

Ska TU organisera medieutbildning?

–  Min erfarenhet är att medieutbildarna gör ett bra jobb. Kan någon 
annan göra det lika bra och billigare så varför inte prova andra 
alternativ. Här tror jag branschen själva kan bidra med att anordna 
kostnadseffektiva seminarier. Just nu är det ju risk att vi tänker 
kortsiktigt och sparar in på kompetensutveckling.

Ska TU ge ut en självständig sajt och tidning?

– Även om vår grund är papperstidningen så känns det som en sajt med 
nyhetsbrev är tillräckligt för mig. Vill man ha en tidning, så gör en 
pdf-tidning som kan printas ut.

Hur mycket får TU kosta medlemsföretagen?

– Jag har inte hört någon klaga på avgiften, men svaret är väl som 
allt annat just nu, så lite som möjligt.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

KristianstadsbladetTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.