Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Läsartappen fortsätter på bred front

Publicerad: 30 September 2015, 20:00

Vissa dagstidningar tappar rejält i Orvesto Konsument 2015:2. Andra något mindre. Ingen tidning ökar antalet läsare med ett stort undantag.


Ämnen i artikeln:

OrvestoOrvesto Konsument

GP har förlorat nästan var femte papperstidningsläsare jämfört med för ett år sedan. Antalet läsare på vardagarna har gått från 410 000 till 329 000. Det visar Orvesto Konsument 2015:2 som presenteras i dag.

Dagens Nyheter har också tappat en hel del läsare, över 12 procent jämfört med motsvarande mätning 2014.

Svenska Dagbladet har dock klarat av att hålla kvar sina printläsare i högre utsträckning, där är minskningen knappt 6 procent jämfört med 2014.

Sydsvenskans tapp under perioden ligger på 5 procent.

Kvällstidningarnas printläsare blir också färre. För Aftonbladet del är minskningen 13,5 procent färre jämfört med samma mätning 2014 och för Expressen 11,5 procent.

Dagens Industri som ökade antalet läsare i Orvesto Näringsliv med 1,9 procent lyckades inte lika bra i Orvesto Konsument. DI:s tapp här blev dock måttliga 3,5 procent.

De flesta gratistidningarna som deltar i undersökningen kan inte heller redovisa ökade räckviddssiffror. För Metros del minskade det totala antalet läsare med 7,6 procent jämfört med för ett år sedan och för Mitt i-tidningarnas del med knappt 2 procent. Det stora undantaget är Direktpress som ökat antalet läsare med över 50 procent men då har också antalet editioner gått från 16 till 31 under perioden.

”Det finns ett stort intresse för lokal journalistik och med vårt fokus på mycket lokalt material i tidningarna har vi fått ett varmt välkomnande i våra nya stadsdelar.  Vi har på drygt ett halvår etablerat oss i våra nya områden som starka och engagerade lokaltidningar med ambitiös bevakning och duktiga journalister. För det belönas vi med mycket tips och reaktioner från våra läsare”, säger chefredaktör Helene Claesson i en kommentar.

13 066 personer deltog i undersökningen som genomfördes mellan första maj och sista augusti.

Ämnen i artikeln:

OrvestoOrvesto Konsument

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.