Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Läsarna gillar nya Folket men fler behövs

Publicerad: 23 April 2013, 10:54

Nu har det gått nio månader sedan Folket hade premiär som söndagstidning. Den första läsarundersökningen är precis genomförd.


I september i fjol var det premiär för Folket som endagarstidning. Det första målet var att ha över 3 000 prenumeranter första februari i år. Och det såg bra ut när ledningen gick på julledighet. Då var antalet omkring 3 300.

Men när prenumerationerna skulle förnyas efter nyår hoppade närmare 600 av.

Det var ett väldigt tapp. Men vi har jobbat stenhårt för att hämta igen det, säger Folkets chefredaktör Marie Hillblom.

Nu ligger nivån på drygt 3 100 prenumeranter. En siffra som måste upp. För enligt en precis genomförd läsarundersökning är det bara 70 procent som uttalat säger att de ska förnya prenumerationen.

Undersökningen visar också att åtta av tio som har tidningen tycker att den är bra eller mycket bra. Inte minst gillar läsarna att den vågar vara politisk. Ledaren får högst betyg och är det som läsarna uppger att de helst läser.

Vilket ställer till det för ledningen. För andra undersökningar säger att en anledning till varför man inte har tidningen är att den upplevs som för politisk.

Hur ska ni locka nya läsare utan att skrämma iväg de ni har?

Först håller jag inte med om att tidningen är politisk. Visst har vi satsat mycket på opinionsjournalistiken. Men tidningen är inte politisk. Däremot är den seriös och det vill vi fortsätta att vara. Seriös, trovärdig, begriplig och omfattande. Det är så vi uppfattas och det är det vi vill vara.

Fast vi måste bli bättre på att lyfta fram att vi har andra nyheter också. Att vi har flera plock- och notissidor med lokalt material.

Omkring 10 procent av läsekretsen ingick i undersökningen.

Det är en stor sporre att läsarna gillar det vi gör. Det peppar riktigt mycket.

Ett stort problem för tidningen är marknadsföringen. Ett antal Eskilstunabor tror till exempel att Folket lades ner efter förra vårens turbulens. Det hjälper inte med annonser i EK och Sméjournalen där innehållet i veckans tidning presenteras.

Det händer då och då att folk blir förvånade när jag säger att vi fortfarande finns, säger Marie Hillblom.

Några direkta effekter i försäljningen ser hon inte heller efter annonseringen i systertidningarna.

Det handlar mer om ett långsiktigt byggande av vårt varumärke.

De ger Folket nytt liv

Folket blir söndagstidning 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.