Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Läsarna gillar de nya Ingresstidningarna

Publicerad: 20 Februari 2008, 12:26

Ingresstidningarna bytte utseende idag. Ljusare, tydligare navigering och en modern "hylla" i topp för notiser och andra grafiska småelement. Läsarna är mycket positiva - i Fagersta har man fått 30-40 läsarreaktioner, i stort sett bara med beröm.


För åtta år sedan bytte tidningarna i Ingress utseende. Det skedde i samband med en stor omstrukturering av företaget.

Nu är det dags igen, och den här gången är inte omgörningen kopplad till någon dramatik i övrigt.

Det är en intern grupp, ledd av redaktionschefen i Köping, Anders Edström, som jobbat med omgörningen sedan i september i fjol. Inspiration utifrån har man skaffat genom en halv dag med designbyrån A4.

Tydligaste förändringen är att tidningarnas logotyper på förstasidan rensats från de dominanta bottenplattorna och fått större volym.

Huvudtypsnittet Franklin används i fler varianter, men brödtexten är fortfarande Concord.

Nyhetskänslan har ökats genom att den stående notisspalten gjorts smalare – mer utrymme till huvudnyheterna – och att sidorna fått en hylla i topp med kraftfulla vinjetter.

Ingresstidningarna är fem editioner,  Sala Allehanda, Fagersta-Posten, Avesta Tiding, Bärgslagsbladet och Arboga Tidning.

I Fagersta har läsarna hört av sig under hela morgonen och förmiddagen, med samtal och mail.

– Förra gången vi gjorde om fick vi i stort sett bara kritik, säger Fagersta-Postens redaktionschef Ola Wahlsten.
– Nu är de bara positiva.

Han citerar ett av 30-40 mail som kommit: ”Grattis till en mycket bättre Fagersta-Posten!”

– Man tycker att vi blivit en nyhetstidning igen.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.