Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Läsarna fortsätter gilla printannonser

Publicerad: 7 Mars 2013, 08:20

Även om upplagor och räckvidd sjunker för mediehusens printprodukter är det minst lika effektivt som tidigare att annonsera i dem. Det visar nya analyser från RAM.


Ämnen i artikeln:

RAM

De icke-redaktionella budskapen uppfattas som naturliga inslag i dagspressen. Samtidigt som konsumenter allt mer tröttnar på reklam i andra kanaler behåller annonser i dagstidningar en hög nivå av positiv attityd från läsarna.

Det finns inte heller några tecken på att den effekten håller på att klinga av, säger Staffan Hultén, en av RAM:s grundare och chefsanalytiker på företaget.

Tvärtom snarare. RAM-undersökningarna visar att det finns ett antal positiva trender när det gäller dagspressannonsering. Antalet personer som observerat reklam har ökat. Antalet som gillar annonserna också. Det visar analyser av läsarbeteenden i flera länder. Även i Sverige.

Här har antalet som säger sig uppskatta annonser ökat från 34 till 36 procent de senaste åren. Samtidigt som upplagor och räckvidd sjunkit. Så även om läsarantalet dalar får annonsörerna ut lika mycket effekt, om inte mer.

Det finns en enkel förklaring till det menar Staffan Hultén.

De som försvunnit är läsarna i periferin. Nu är det mer kärnläsare som är kvar. Motsatt gäller för internet. För tio år sedan var det bara en hård kärna av verkligt intresserade där. Nu är det mycket mer allmängiltigt.

När reklambudskapen ökar i en mediekanal ökar konsumenternas motvilja mot dessa. Inte minst gäller det reklam i tv. 40 till 50 procent av de kommersiella budskapen där tycker tittarna uttryckligen illa om. Motsvarande siffra för dagstidningar är mellan 4 till 8 procent.

Ämnen i artikeln:

RAM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.