Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lars Sjögren om sin nya roll – och om framtiden för Laholms Tidning

Publicerad: 22 December 2016, 10:48

Lars Sjögren

Laholms Tidnings publisher slutar för att bli biträdande publisher på Skånskan: ”Naturligt att någon ny kraft går in”, säger Lars Sjögren.


Under förmiddagen blev det känt att Skånska Dagbladets publisher Lars J Eriksson vid årsskiftet också får publisherrollen för Norra Skåne. Och samtidigt har Skånska Dagbladet-koncernen anställt Lars Sjögren, i dag publisher på Laholms Tidning, som biträdande publisher.

– Det känns bra. Det är ju sällan bra tajming att lämna, men just nu känns det faktiskt rätt naturligt att någon ny kraft kommer in. Vi har lyckats få lite rätsida på de värsta problemen som fanns när jag kom hit. Vi håller budgeten, ökar annonsförsäljningen i år och står på någorlunda stabil mark, säger Lars Sjögren och fortsätter:

– Och det säger jag utan att på något sätt göra anspråk på att det är jag som ligger bakom det. Det är förstås ett lagarbete.

Vilka blir dina huvudsakliga arbetsuppgifter i din nya roll?

– Mitt uppdrag är att hjälpa till att göra Skånskan till en lönsam affär samtidigt som vi inte gör avkall på vårt journalistiska grunduppdrag. Skånskan befinner sig i ett strängt läge, men hade jag inte trott att det var möjligt att komma ur det utan att offra det journalistiska hade jag inte tagit det här jobbet.

Men allra först ska Lars Sjögren vara med och hjälpa till att hitta sin egen efterträdare på Laholms Tidning:

– Nu går vi ut och söker aktivt efter en publisher, så är man intresserad av det jobbet ska man ringa mig ögonaböj. Det är ett fantastisk arbete för en person som har publicistisk känsla och är kreativ. Och man måste brinna för lokaltidningen och tycka om att vara med och påverka. För det kan man göra här.

Lars Sjögrens efterträdares tydligaste utvecklingsområde är att fortsätta utveckla det redaktionella arbetet, säger han. Och ambitionen bör vara att hela tiden bli mer angelägen – och mer lokal:

– Man kan alltid bli bättre. Vi har ett starkt fokus på att vi ska vara lokala i allt det vi gör. Inte bara journalistiskt utan över hela linjen. Sedan innebär förstås e-tidningen nya möjligheter eftersom det inte finns några begränsningar i formatet. Det behövs naturligtvis också utvecklas.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.