Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lars Johansson: Visionslös mediepolitik

Finansdepartementet värnar reklamskatten med argumentet att den skapar sysselsättning. Men det är en felaktig matematik menar HD:s chefredaktör Lars Johansson. Hos oss skapar den arbetslöshet.

Publicerad: 7 Oktober 2013, 06:42

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

I förra veckan beslutade Helsingborgs Dagblads styrelse att företaget ska spara 20 miljoner kronor. Det motsvarar en minskning av personalstyrkan med 40 tjänster. Besparingen är nödvändig för att få balans i ekonomin. Helsingborgs Dagblads situation är inte unik. De senaste åren har besparingsbeskeden duggat tätt i mediebranschen.

Det är främst minskade annonsintäkter som orsakat tidningarnas svåra situationLäsarna tar också i stor utsträckning del av digitala kanaler, men annonsörerna har inte följt med i tillräcklig omfattning. Det som jag i ett antal krönikor och debatter har varnat för händer nu. Vi kommer att tvingas lägga ner bevakningen i flera kommuner i början av nästa år. För att de inte ska hamna i total medieskugga planerar vi dock att starta veckoutgivna gratistidningar där istället. Detta oroar naturligtvis invånarna i de här kommunerna, liksom på många andra ställen i Sverige som har mist sin dagliga journalistiska bevakning.

De kommande åren lär många kommuner runt om i Sverige mista daglig nyhetsbevakning. Public service, det vill säga Sveriges Radio och Sveriges Television, har inte resurser att fylla tomrummet. De lever ju i stor utsträckning på nyheter från lokaltidningarna. Man tycker också att det borde oroa våra politiker som ytterst är ansvariga både för demokrati och mediepolitik.

Men presstödskommitténs förslag som kom i september snuddar knappt kring de här frågorna. Jag begär inte att en tidning som HD ska få miljoner från staten, men jag hade förväntat mig att våra folkvalda skulle ha visioner och åtminstone föra resonemang om journalistikens villkor i stort.

Och att de skulle kunna se bortom papperstidningen och inse att mediesituationen och nyhetskonsumtionen ser helt annorlunda ut idag än för 42 år sedan när presstödet infördes. Istället har politikerna i kommittén stoppat huvudena i sanden och vill i stort sett bara räkna upp det nuvarande, helt förlegade, stödet med start 2017. Och det är fortsatt bara ett fåtal andra- och fådagarstidningar som kommer att vara berättigade till det. De flesta av dem är dödsdömda på sikt.

Ja, några dör nog före 2017.

Fyra år är en evighet med tanke på förändringstakten i mediebranschen. Sedan presstödet infördes 1971 har 33 miljarder betalats ut. Till vilken nytta? Stödtidningarnas upplagor har fortsatt falla och de har relativt få läsare, med Svenska Dagbladet som undantag. I kommitténs förslag finns ingenting som underlättar för en tidning som Helsingborgs Dagblad. Tvärtom vill kommittén avskaffa distributionsstödet.

I nuläget får vi 1,7 miljoner kronor/år för att vi distribuerar även andra tidningar. Kommittén föreslår vidare att reklamskatten tas bort. Det är ett spel för galleriet. Politikerna i kommittén vet lika väl som vi i branschen att finansdepartementet, oavsett regering, har obstruerat mot detta i elva år.

Riksdagen beslutade redan 2002 att den orättvisa skatten skulle avskaffas. Orättvis för att papperstidningar är de enda som omfattas av den. Det är inte skatt på radio&tv-reklam eller på direktreklamen som kommer i våra brevlådor. HD betalar fyra miljoner kronor om året. Fyra miljoner plus 1,7 miljoner motsvarar cirka tolv tjänster. Finansdepartementens argument för att behålla reklamskatten är att den behövs för att skapa sysselsättning. Hos oss skapar den arbetslöshet. Andefattigt sa Bill. Ynkligt sa Bull.

Texten är ursprunligen publicerad på HD.se

Stort sparpaket på HD

Lars Johansson: Inte sista paketet för HD
Lars Johansson

mvredaktion

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.