Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Lars Dahmén om Bonniers prenumerationshaveri

Publicerad: 19 oktober 2018, 10:22

Lars Dahmén, vd för Bonnier Magazines & Brands.

Införandet av ett nytt prenumerationssystem på Bonnier Magazines & Brands har lett till att vissa tidskrifter tappat så mycket som 10-20 procent av sina prenumeranter, enligt Mediepodden. Vd:n Lars Dahmén bekräftar att man brottas med problem: "Tyvärr har det lett till ett visst tapp".


Ämnen i artikeln:

BonnierLars Dahmén

I avsnitt av #54 av Mediepodden, som Olle Lidbom och Emanuel Karlsten står bakom, berättar Olle Lidbom att han har uppgifter om att Bonnier Magazines & Brands (tidigare Bonnier Tidskrifter) nya, egna prenumerationsplattform har så stora brister att flera av tidskrifterna tappat 10-20 procent av sina prenumeranter de senaste månaderna. Enligt Olle Lidboms källor har plattformsbytet gjort att Bonnier Magazines & Brands haft svårigheter att skicka ut påminnelser och premier. Inte heller har man kunnat ta emot kundtjänstsamtal.

Lars Dahmén, vd för Bonnier Magazines & Brands, bekräftar i ett mejl till Medievärlden att man haft problem med den nya plattformen:

– Ja, det är ingen hemlighet att vi tyvärr har haft en hel del utmaningar med vårt nya prenumerationssystem.

Hur hanterar ni det?

– Vi har tillsatt både interna och externa resurser för att lösa de knutar vi haft med bland annat vår premiehantering. Nu ser vi också att det ger resultat.

Problemen har lett till att man tappat prenumeranter, enligt Lars Dahmén. Men hur många vill han inte säga:

– Tyvärr har det lett till ett visst tapp, vilket är beklagligt, men vi har ingen siffra att kommunicera. Våra prenumeranter är förstås extremt viktiga för oss, och vi börjar nu komma till ordning med det här.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

BonnierLars Dahmén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.