Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lång väg till mångfald

Publicerad: 30 Januari 2004, 12:47

- En policy är meningslös om den inte används. Kerstin Brunnberg, programdirektör på Sveriges Radio, anser att SR måste bli bättre på jämställdhet och mångfald.


– Förändringen har inte gått lika fort som den borde.
Vid ett frukostmöte, arrangerat av Paraplyprojektet, berättade Kerstin Brunnberg om det mångfaldsarbete som Sveriges Radio bedriver.
I SR:s uppdrag ingår bland annat att öka kunskapen om och förståelsen mellan människor med olika kulturell bakgrund. SR ska också aktivt arbeta för att rekrytera medarbetare med annan bakgrund än den etniskt svenska. Den mångfaldspolicy som företaget har följs upp och utvärderas på liknande sätt som andra riktlinjer och policyarbeten inom Sveriges Radio.
Kerstin Brunnberg nämnde tre skäl som särskilt viktiga för SR:s satsning:
1) Vi kan inte kräva att andra ska vara bra på mångfald om vi inte själva är det.
2) För att kunna göra program med hög kvalitet behöver vi medarbetare och intervjupersoner med olika bakgrund.
3) Vi har en skyldighet att ge våra lyssnare ett så brett utbud som möjligt.
När Radioteatern söker nya regissörer och pjäsförfattare letar de aktivt efter personer som kan skildra ett utanförskap.
– Det viktiga är vad de har att berätta, inte vad de heter.
P3 är kanske den kanal som kommit längst i sitt mångfaldsarbete. När P3 rekryterar nya medarbetare annonserar man inte längre i tidningar. Kanalen har i stället byggt upp egna grupper och nätverk för att komma i kontakt med ungdomar.
– På det sättet har vi hittat unga människor som vi annars skulle ha missat.
Kerstin Brunnberg tycker att det är ”otroligt pinsamt” att det är först på senare år som Ekot och invandrarspråksredaktionen börjat samverka.
– Samarbetet har höjt kvaliteten på programmen.
Paraplyprojektet gjorde i fjol en undersökning av tidningsföretagens intresse för etnisk mångfald. Den visade att endast vart fjärde företag hade en mångfaldsplan. 54 av 110 tillfrågade tidningar deltog i undersökningen.
YLVA CARLSSON
Fotnot: Paraplyprojektet ingår i EU-programmet Equal. Syftet är att bekämpa diskriminering i arbetslivet.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.