Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Landsortspressen ökar i oktober

Publicerad: 10 November 2015, 07:20

Reklaminvesteringarna i landsortspress ökade med 3,6 procent i oktober och print totalt backade något mindre än tidigare månader.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Totalt minskade mediebyråernas reklaminvesteringar i oktober med 1,4 procent jämfört med oktober förra året.

Men investeringarna i landsortspress ökade med 3,6 procent och kategorin var den enda tydliga vinnaren förutom internet.

”Tappet för print är 12,3 procent, jämfört med ackumulerat 15,2 procent. Detta drivs av morgonpressen; storstadspress tappar endast 11 procent, och landsortspress ökar med 3,6 procent. Raset för kvällspressen kvarstår dock, 45 procent är nästan en halvering av medieinvesteringarna från oktober 2014. Tv fortsätter att tappa, under oktober 3,9 procent, men minskningen är inte lika kraftig som tidigare månader. Ackumulerat är minskningen nu 6,6 procent. Tappet förklaras dels av den minskade tittartiden (PUT) men också av en omfördelning av pengar till online video”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.