Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Landsortspressen fortsatt stark i maj

Publicerad: 7 Juni 2016, 06:24

Landsortspressen tappade endast 2,4 medan kvällspress och storstadspress tappade över 15 procent. Ökade mest gjorde radio, tv och utomhus, enligt Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

De annonsinvesteringar som förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade med 10,3 procent under maj, men ökningen beror till stor del på icke periodiserad data då maj 2016 hade en ytterligare faktureringsdag jämfört med 2015.

Mediekategorin radio når mycket höga nivåer i maj, 37 miljoner kronor är den högsta noteringen för kategorin sedan mars 2015. Den ackumulerade ökningen ligger nu på 12,6 procent, endast internet har en högre ackumulerad tillväxt. Det är tydligt att radio växer sig allt starkare, både som kompletterande media men också som huvudmedia. Flera annonsörer har radio som en bärande kanal, som används kontinuerligt över tid eller i enskilda kampanjer. Flertalet mätningar visar också att radio bygger erinran effektivt, och annonsörer ökar därför sin närvaro i mediet, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Tv och radio ökade mer än internet, medan printkategorierna föll. Inom print klarade sig landsortspress och populärpress bäst.

Ökningen för internet är mindre än för TV, radio och utomhus/trafikreklam. Trots en extra faktureringsdag ligger internet kvar på samma nivå som i april. Internet får därmed anses ha en svagare månad än förväntat, och traditionella massmedier en starkare. Nedgången för print fortsätter, men mattades av i maj. Nedgång i maj var 10 procent – en bättre siffra än på lång tid. Den ackumulerade nedgången för print 2015 var 15 procent – det finns därmed en tydlig trend att fallet i reklaminvesteringar i tryckta tidningar är på väg att plana ut. Framför allt lyckas mediekategorierna landsortspress och populärpress relativt bra i maj, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.