Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Landsortspress vinner mark

Publicerad: 6 September 2016, 06:00

Landsortspressen tog andelar på annonsmarknaden i augusti. Och kvällspressen höll ställningarna.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Mediebyråernas reklamköp i augusti minskade med 7,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Men det var en rekordmånad. Så trots att alla kategorier minskade är investeringsnivåerna de näst högsta i Mediebyråbarometerns historia.

Landsortspressen tappade betydligt mindre än genomsnittet, 3,5 procent. Även kvällspressen gick bättre än marknaden som helhet med ett tapp på 6,6 procent. Storstadspressen fortsätter dock sin kräftgång på annonsmarknaden med en minskad mediebyråförsäljning på 18,9 procent.

Sämst gick det för DR/Annonsblad och radio som gick back med 47,7 respektive 30,4 procent.

– Trots det totala tappet är augusti sannolikt inte en indikation på sjunkande medieinvesteringar. Mediemarknaden går fortsatt starkt ackumulerat och högkonjunkturen håller i sig. Augusti är sannolikt bara ett hack i skivan, påverkat av OS och en kraftsamling inför hösten. Det är mycket troligt att september återigen pekar uppåt, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.