Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Landsortspress ökade stort i ett annars svagt april

Publicerad: 13 Maj 2008, 06:45

Landsortspressen sålde starkt i april enligt mediebyråernas statistik, 28 procent över april i fjol. Mediebyråernas dominerande mediekategori TV tappade 76 miljoner, och bidrog till att månaden i sin helhet var 4 procent sämre än fjolåret.


Mediebyråernas statistik, som gäller omkring 35 procent av medieinvesteringarna, ger samma bild som IRMs för hela reklamkakan, som kom igår:

o Tillväxten är fortfarande stark, men bromsar in. Hittills i år har mediebyråerna ökat sin del av investeringarna.

o Internet fortsätter att växa, om än i en lägre takt än de senaste åren.

o Trots att dagspress på papper haft svårt att hålla sin marknadsposition, så går landsortspressen mycket bra i år. Hittills, till och med april, är ökningen av det mediebyråförmedlade 13 procent. Det är starkare än för landsortspress och hela kakan, men även där tar landsortspress marknadsandelar.

Utfallet i mars och april påverkas starkt av att påsken i år låg i mars. De stora medieinvesterarna satsar på storhelgerna, vilket förklarar en del av att april gick sämre än fjolåret.

Det stora tappet gjorde tv-reklamen som sålde 417 miljoner jämfört med fjolårets 493.

Storstadspressen sålde för drygt 3 miljoner mer, kvällspressen tappade 7 miljoner, internet ökade ”bara” med drygt 4 miljoner.

Den stora vinnaren var landsortspress, som sålde för 119 miljoner mot 93 i fjol. Direktreklamen – som i år kommit tillbaka hos mediebyråerna – ökade från 11 till 19 miljoner.

Reklaminvesteringar 2008 till och med april:
TV: 1 487 miljoner, 1 %
Dagspress storstad: 742 miljoner, 2 %?
Internet: 503 miljoner, 18 %
Dagspress landsort: 408 miljoner, 13 %?
Utomhus: 257 miljoner, – 2 %
Veckopress/magasin: 203 miljoner, 2 %
Kvällstidingar: 180 miljoner, -6 %?
Fackpress: 125 miljoner, 10 %
Radio: 111 miljoner, 3 %?
Direktreklam: 72 miljoner, 53 %?
Bio: 16 miljoner, -27 %?
Övrigt: 67 miljoner, 6 %??

Källa: Mediebyråerna

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.