Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Lägre frekvens inom två år

Publicerad: 12 Maj 2014, 08:22

Ett antal av Stampens tidningar kommer att gå ner i utgivning inom två år. Men vilka och när vet inte Lena Larsson, vd för Stampen Local Media i dagsläget.


Ämnen i artikeln:

Stampen Local Media

I en intervju med Dagens Nyheter säger Stampens ägare Peter Hjörne att det finns planer inom koncernen med att gå ner i frekvens för att med hjälp av färre tryckerier och färre utgivningsdagar pressa kostnaderna för den skuldtyngda koncernen.

Det finns inget beslut i dagsläget. Men inom två år kommer säkert någon eller några av tidningarna i koncernen gått ner i utgivning. Det säger Lena Larsson, vd för Stampen Local Media. Var och när kan hon inte uttala sig om i nuläget.

Det är stort antal parametrar som styr det beslutet. Hur annonsörerna agerar, läsarna reagerar och hur utvecklingen ser ut digitalt bland annat.

Men våra tidningar ska fortsätta att vara sjudagars på nätet, så även om de inte kommer att vara det som papperstidningar ser jag inte det som någon stor katastrof.

En av nyckelfrågorna är att förflytta annonsörerna från print till digitalt.

Det är nästan det enda vi jobbar med nu och det har gett resultat. Vi har en betydligt bättre annonsutveckling där än i de morgontidningarna.

När och där det blir dags att gå ner i utgivningstakt kommer det att ske i en öppen dialog med både medarbetare och kunder.

Det här är en fråga som måste hanteras mycket varsamt.

Några drastiska ingrepp när det gäller distributionen är inte aktuella, enligt Lena Larsson.

Men det finns printkanaler som går bra också understryker hon.

Vi har ett antal gratistidningar som går bra och är starka räckviddsmedium.

Stampen överväger frekvensnedgång

Ämnen i artikeln:

Stampen Local Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.