Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kvinnor bättre på sociala medier

Publicerad: 28 Maj 2010, 10:59

En undersökning från Microsoft visar att mammor är bättre än pappor på sociala medier. På redaktionerna är det ofta äldre kvinnor som är mest intresserade, enligt Sofia Mirjamsdotter, expert på sociala medier.


Ämnen i artikeln:

sociala medier

När jag är ute och pratar med journalister på redaktioner är det ofta de äldre kvinnorna som är mest ivriga och tycker att det verkar kul, medan männen sitter och surar och kommer med bortförklaringar om att det är dålig journalistik.

Vad kan det bero på?

När det gäller de lite äldre har jag en känsla av att män gärna avfärdar saker de inte förstår. De skulle aldrig erkänna att de behöver hjälp eller behöver lära sig, medan kvinnor har lättare att be om hjälp.

Finns det fler orsaker?

Om vi pratar om kvinnor, och generaliserar, så är det ofta de som håller kontakten med släktingar, håller koll på födelsedagar och pratar med vänner i telefon. Facebook är en plats för sociala aktiviteter, så det är inte så konstigt.

Microsfots undersökning visade att ungdomarna i åldersgruppen 1530 år tycker att  det är mamma som har bäst koll, både på Facebook och Microsofts egen  meddelandetjänst MSN. Det är också i första hand mamma som de kan tänka sig att adda som vän på Facebook.

Undersökningen

Microsofts undersökning är genomförd av datainsamlingsföretaget  Norstat under april i år. Sammanlagt svarade 500 ungdomar i åldern 1530  år och 500 föräldrar med barn i åldern 1530 år. .Källa: Microsoft (TT)

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

sociala medier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.