Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kvinnliga mediechefer uppvuxna med mammor som är chefer

Publicerad: 23 April 2008, 11:02

Kvinnliga chefer i medievärlden har oftare än manliga chefer mödrar som själva är chefer eller ledare. Det visar forskning som Monika Djerf-Pierre bedrivit.


Hon är medieforskare vid JMG i Göteborg och har bland annat studerat hur makteliten inom medierna ser ut. Hon presenterade några av sina resultat i dag, vid en konferens om jämställdhet och medier i Umeå.

1989 var 15 procent av mediecheferna kvinnor. Tolv år senare, 2001, hade andelen ökat till 26 procent.

– För att bli chef i medievärlden, oavsett om du är man eller kvinna, krävs ingen hög utbildning. Det skiljer medievärldens elit från andra eliter i samhället, säger Monika Djerf-Pierre.

Högst utbildning har chefer i näringslivet.

Hennes forskning visar också att många i medieeliten har föräldrar i branschen och att mediecheferna till skillnad från andra elitgrupper håller sig inom sin bransch och sällan har längre erfarenhet från andra yrkesområden.

– De umgås också gärna privat med andra i mediebranschen och är den elitgrupp som är minst engagerad i det civila samhället.

Såväl kvinnliga som manliga mediechefer anser att rekryteringen till högre poster sker inom informella nätverk.

– Mer öppenhet i rekryteringsprocessen skulle gynna kvinnor, säger Monika Djerf-Pierre.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.