Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kvällstidningarna fullt ut massmedier igen

Publicerad: 18 Januari 2007, 14:17

De verkligt stora massmedierna är TV-kanalerna. I Orvestos räckviddsundersökning är det TV4 och SVT 1 och 2 som når 40 procent i snitt varje dag. Av tidningarna är Aftonbladet klart störst med 19 procent. Men kvällstidningarnas satsningar i olika kanaler leder nu till att de når upp till verkligt hög räckvidd sammanlagt.


Aftonbladet når via sina olika kanaler, papperstidning, gratistidning och nät nästan 2,9 miljoner. Expressen når med papperstidningen och nätet nästan 1,8 miljoner. Det ger i Aftonbladets fall ett genomslag i nivå med SVT 1.
– Vi är oerhört glada för den här Orveston, säger Aftonbladets vd Carl Gyllfors.
Trots att tidningarna på pappret generellt tappat i räckvidd, så har satsningarna på nätet lett till ökad räckvidd.
Orvestoredovisningen av mediehusens samlade räckvidd har tagit hänsyn till och rensat materialet från ”dubbelläsning”, det vill säga att en och samma person använder flera produkter.

Räckvidder, Orvesto 2006:3, procent av befolkningen
TV4 45
SVT1 41
SVT2 39
TV3 23
Kanal5 23
Aftonbladet, papper 19
Expressen, papper 16
Dagens Nyheter, papper 13
Göteborgs-Posten, papper 8
Svenska Dagbladet, papper 7

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.