Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Kvällspressens ras fortsätter

Publicerad: 14 april 2015, 05:20

För andra månaden i rad tappar kvällspressen över 30 procent av sin annonsförsäljning.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

I februari minskade kvällspressens mediebyråförmedlade annonsering i print med 37 procent. I mars är siffran 32,9 procent.

Storstadspressen gick bakåt 17,2 procent och landsortspressen 6,7 procent jämfört med samma månad i fjol.

Även tv minskar i mars. Där är tappet 7,6 procent.

Med tanke på de kraftiga prishöjningar som slog igenom i mars är de minskade medieinvesteringarna i TV mycket överraskande. Trots att bruttopriserna höjdes med +16-30 procent minskar medieinvesteringarna i kategorin. Detta kan bara delvis förklaras med lägre utbud – antingen råder väsentligt lägre efterfrågan än tidigare, eller så har TV-stationerna inte fått igenom sina prisökningar i årsförhandlingarna. Oavsett måste detta vara en missräkning för TV-stationerna på en marknad som kännetecknas av hög efterfrågan borde investeringarna öka inte minska, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar.

Kvällspressen tappade 37 procent i februari

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.