Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kvällspressen tappade mer än var tredje annonskrona

Publicerad: 12 Januari 2016, 07:21

Den digitala annonseringen fortsatte att öka under 2015. Samtidigt som print tappade, sämst gick det för kvällstidningarna som minskade sin försäljning med 34,5 procent.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Print minskade sin mediebyråförmedlade försäljning med 15 procent under fjolåret. Det motsvarar en minskning med 411 miljoner kronor. Sämst gick det för kvällspressen som tappade 96 annonsmiljoner i priont, vilket motsvarar en minskning med 34,5 procent.

Landsortspressens printminskning blev 64 miljoner kronor, 7,4 procent. Storstadspressen 189 miljoner kronor vilket motsvarar ett tapp på 16,2 procent.

Även tv-reklamen minskade i fjol. Tappet blev 287 miljoner kronor vilket motsvarar 6,1 procent.

Tillväxten finns på nätet. Den annonseringen ökade med 633 miljoner kronor under 2015 vilket motsvarar en tillväxt på 23,2 procent.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.