Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kvällspress ökar och display backar

Publicerad: 10 April 2018, 05:27

De digitala kategorierna har slutat ta marknadsandelar första kvartalet i år. Kvällspressen ökar medan övriga printkategorier backar, när det gäller mediebyråernas investeringar. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Tillväxten på 4,3 procent första kvartalet i år är den största sedan Mediebyråbarometern startade.

I mars ökade investeringarna med 2,2 procent. Det var fler kategorier som backade än som ökade. Men tack vare att stora medieslag som tv och utomhus ökade blev det ändå en total ökning.

Den näst största kategorin displayannonsering minskade däremot med 6,7 procent i mars. De övriga digitala kategorierna sociala medier, video och sök ökar, men eftersom display är så mycket större minskade de digitala köpen totalt med 2,1 procent i mars.

”Inom de digitala kanalerna verkar nu ökningen mattas av. De totala köpen digitalt ökar endast med 2,1 procent i mars, och har under Q1 endast tagit marginella marknadsandelar. Däremot flyttar investeringarna inom de digitala kanalerna – traditionell displayannonsering minskar till förmån för online video och sociala medier”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

Printkategorierna landsortspress, storstadspress, populärpress och fackpress tappar alla tvåsiffrigt i mars, medan kvällspressen ökade med 6,6 procent. Första kvartalet har kvällspressen ökat med hela 10,1 procent

”Kvällspressen ökar för andra månaden i rad, och har något överraskande ökat med över 10 procent under det första kvartalet, vilket alltså inte enbart är drivet av OS. Dystrare är det för övriga printkategorier där minskningen av investeringarna accelererar i mars. Sämst har det gått för fackpress som tappade över 25 procent under mars”, säger Jochum Forsell.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.