Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kungsbacka-Posten tog priset mitt i framgångsrik kampanj

Publicerad: 5 December 2006, 16:15

Kungsbacka-Posten är gratistidningen som blev tredagars prenumererad med 5 500 i upplaga och ambitionen att vara nyhetsledande. Igår fick tidningen Publicistklubben Västs stora pris, mitt i en kampanj med temat "Kung på Kungsbacka".


Kungsbacka är en växande kommun, som gått från marginaliserad landsbygd till populär kranskommun till Göteborg. Fem tidningar konkurrerar, Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Kungsbacka Tidning, en dag i veckan, dominerande Norra Halland, 11 000 i upplaga, två dagar i veckan, och två år gamla Kungsbacka-Posten, som kommer ut tisdag, torsdag och lördag.
– Vi ska vara nyhetsledande, det är vårt mål, säger Eva Wigartz, Kungsbacka-Postens chefredaktör.
– Vi har försprånget, GP tar inte upp allt, och de andra kommer inte ut så ofta som vi.

Eva Wigartz karaktäristik bekräftas av PK Västs motivering till priset: ” Kungsbacka-Posten har snabbt erövrat positionen som stadens piggaste produkt med hög journalistisk svansföring och modern layout.”
Tidningen har 5 reportrar, plus chefredaktören. Redigeringen görs centralt i Kungälv. Kungsbacka-Posten tillhör koncernen Ortstidningar i Väst AB.

Sedan en månad pågår en prenumerationskampanj, ”Kung i Kungsbacka”.
– Det är inte tidningen som är kung, utan läsarna, säger marknadschef Andreas Boquist.
– Poängen är att om man läser tidningen har man koll, man blir ”kung”.
Kampanjen körs i tidningen, med kappa och ibladat erbjudande. Det följs upp med event och nya erbjudanden: en månads gratis eller 6 månader för starkt reducerat pris.
– På en vecka fick vi in 600 svar, säger Eva Wigartz.
Vad har ni för mål?
– Mitt eget är 7000 prenumeranter om ett år. Då bryter vi igenom och blir jämnstarka med Norra Halland.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.