Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kundtjänsten bakom DI:s framgång

Publicerad: 23 Februari 2012, 22:11

Dagens Industri är den enda flerdagarstidning som ökade sin upplaga i fjol. Vilket bland annat beror på kundtjänsten menar tidningens chefredaktör Peter Fellman.


Ämnen i artikeln:

Dagens IndustriPeter Fellman

Vår kundtjänst gör verkligen allt vad de kan för att vända de som hör av sig för att säga upp sina prenumerationer, säger Peter Fellman.

Några knep handlar det inte om utan kundtjänsten jobbar bara verkligen hårt för att få dem att ändra sig enligt honom.

Vi har bara servat personerna i kundtjänst me ett antal argument varför prenumeranterna ska behålla tidningen, det handlar mycket om att betona nyttan, säger Peter Fellman.

Sedan har turbulensen i finans- och affärsvärlden gynnat Dagens Industri också. Det sticker inte han under stol med. Men redaktionens arbete är också en del av förklaringen:

Vi har verkligen jobbat hårt med tidningen. 2011 kallade vi för innehållets år. Allt ska vara så bra som det bara går.

Och det verkar vara så att vi gör en produkt som läsarna gillar. Affärsjournalistik blir lätt antingen elitistisk eller för tabloidiserad. Vi har tydligen lyckats hålla balansen där, säger Peter Fellman.

Dagens Industri har en betalningsgrad på 78 procent. Men det betyder inte att tidningen nått sin upplageframgång genom att rabattera till sig nya prenumeranter menar Peter Fällman:

Det gör vi inte. De som ringer kundtjänst och vill säga upp tidningen brukar inte vara svåra att övertala. Vi behöver inte den typen av argument.

En förklaring till den relativt låga betalningsgraden är att DI delas ut gratis till bland annat resenärer på Arlanda Express.

Peter Fellman tror att 2012 också kommer att vara ett bra år för Dagens Industri ur upplagesynvinkel:

Jag ser inga tecken på att den här trenden inte kommer att hålla i sig.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.