Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kulturministern på besök i Sveriges nordligaste mediehus

Publicerad: 7 November 2014, 08:17

Det skulle bara ta en timme, men blev en och halv. Vi hade mycket att ta upp och hon hade många frågor. Det säger Ludvig Nilsson, chef för Norrbottens Medias mediehus i Kiruna som i går hade kulturminister Alice Bah Kuhnke på besök.


Ämnen i artikeln:

Alice Bah Kuhnke

Det blev ett mycket givande samtal med den nya kulturministern tycker Ludvig Nilsson.

Vi berättade om vilka utmaningar vi har både lokalt och i branschen som helhet. Vi tog bland annat upp reklamskatten, digitalmomsen och de utmaningar som distributionen står inför.

Han tycker att kulturministern gav ett påläst och kunnigt intryck och ville veta mer om lokaljournalistikens villkor. Både i Norrbotten och generellt utanför storstäderna.

Hon var väl införstådd i problemen och tog ofta upp frågeställningarna i förväg, innan vi hade hunnit säga något.

Den kritik som Alice Bah Kuhnke fått för att hon upplevts att ha för grunda kunskaper och inte ha tillräcklig kompetens för uppdraget har Ludvig Nilsson ingen förståelse för:

Det är inte lätt att ha alla svar efter bara fyra veckor. Det tar alltid tid att sätta sig in i saker.

Hela mediehuset fanns på plats för att prata med kulturministern. Både NSD:s och Norrbottens-Kurirens reportrar var där, samt tv-reportrar, de som jobbar på den nystartade gratistidningen samt distributionsansvarig och säljchefen. Dessutom var Norrbottens Medias vd Erik Ranängen där. Sammanlagt blev det ett 10-tal personer från Norrbottens Media.

Varför besökte hon just er?

Hon sa att Kiruna var ett självklart förstaval för henne. Förutom besöket hos oss ska hon också som sameminister vara på Sametinget som pågår nu. Dessutom fyller kulturskolan här 65 år och där ska hon också göra ett besök.

Ämnen i artikeln:

Alice Bah Kuhnke

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.