Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kulturministern i annons – ”Makten är serverad”

Publicerad: 2 April 2007, 07:28

Lena Adelsohn Liljeroth gör reklam för restaurang F12 i en annonsbilaga i Svenska Dagbladet. Trots att hon är kulturminister tyckte hon att hon var ointressant i sammanhanget.


Bilden är tagen i år i samband med produktionen av annonsbilagan White Guide. Den föreställer kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth och hennes man Ulf Adelsohn när de äter middag på restaurang F12. Rubriken till annonsartikeln är ”Makten är serverad” och texten handlar om restauranger där mäktiga personer äter.

– Det är en privat lunch hon har med sin man som är ordförande i SHR (Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare), säger pressekreteraren Maria Dupont efter att ha pratar med kulturministern.

Är det lämpligt att kulturministern är med i reklam?
– Hon är där i egenskap av Ulfs fru. Hon säger att om hon är med i M Magasin så är det också reklam.

Men det här är en reklambilaga?
– Hon såg inte den kopplingen, och hon kände att det inte var hon som var det centrala.

Visste hon i vilket sammanhang bilden skulle användas?
– Hon visste inte det, och frågade inte heller när bilden togs.

Enligt White Guide har de varit tydliga med hur bilden ska användas
– Det är möjligt att de pratat med Ulf om det i så fall.

Men hon verkar inte ha något emot det?
– Det är ju inte mycket att göra åt det nu när det är publicerat.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.