Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Krönlein: Det här är inte ett sparpaket

Publicerad: 25 September 2015, 05:47

Det går att fördubbla de digitala intäkterna på ett år. Det tror GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein. Den nya spjutspetsgruppen och ett nytt arbetssätt är receptet.


Ämnen i artikeln:

Stampen Local Media

En ny online-hub ska sköta om all digital publicering för tidningarna inom Stampen Local Media. Ett helt nytt arbetssätt som bygger på att det nuvarande CMS-systemet byts ut och att en så kallad spjutspetsgrupp inrättas där alla har multikompetens.

De ska bland annat kunna skriva nyhetstexter i högt tempo, hantera rörligt material, sökmotoroptimera och fatta korrekta publicistiska beslut som inte skadar vårt varumärke, säger GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein.

Samtliga tretton personer som jobbar på den nuvarande webbredaktionen har erbjudits avgångsvederlag. Men Cecilia Krönlein tror att det finns utrymme för vissa av dem i den nya organisationen.

En handfull har den kompetens vi efterfrågar.

Spjutspetsgruppen får sin placering i Göteborg.

Men fortfarande ska innehållet produceras lokalt förstås, säger Cecilia Krönlein.

Målet är att det nya arbetssättet för den digitala organisationen ska börja fungera för GP:s del första december och för övriga titlar den första mars.

De digitala intäkterna ska gå från 80 miljoner kronor i år till 150 miljoner kronor nästa år. Det ska inte ske genom att sajterna börjar ta betalt för innehållet utan hela ökningen ska komma från nya annonsintäkter.

Är det realistiskt att SLM i princip ska fördubbla sina digitala annonsintäkter på ett år?

Jag gör den bedömningen. Vi har inte vuxit i den takt som många andra tidningar har gjort, både vad gäller besökare och intäkter, de senaste åren. Så det tror jag absolut.

Hur viktigt är det för SLM:s framtid att ni klarar av det?

I det korta perspektivet kommer fortfarande lejonparten av våra intäkter från print. Men på lång sikt är det nödvändigt.

Förändringarna handlar inte om att spara utan om att satsa menar Cecilia Krönlein. Men det är på innehållet som satsningarna sker, inte paketeringen. Därför lägger nu redigerings-huben i Trollhättan ner samtidigt som det sker en förstärkning av sidplaneringsfunktionerna på respektive tidning.

Vår redigerings-hub fungerade väldigt bra när vi drog igång den. Men nu har vi bland annat uppgraderat våra planeringsverktyg och då upptäckte vi en möjlighet att effektivisera ytterligare, säger Cecilia Krönlein.

8,5 tjänster försvinner i samband med att den modellen avvecklas. De anställda i Trollhättan kommer att ha förtur till de nya sidplaneringstjänsterna på tidningarna.

I Stampen Local Media ingår Göteborgs-Posten, Bohusläningen, TTELA, Hallands-Posten och Hallands Nyheter.

Stampen Local Media minskar personalen igen

Ämnen i artikeln:

Stampen Local Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.