Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kritik stör chefredaktörernas hyllningskör

Publicerad: 30 Augusti 2011, 10:58

Kommentarsfälten ska rensas på hat och hot. Inte alla ropar Äntligen!.


Tidningarnas hantering av kommentarsfälten är hetare än någonsin. Som Medievärldens unika kartläggning visar kräver numera 40 procent av dagstidningarna registrering och inloggning för den som vill säga sitt i anslutning till artiklarna.

Redan i våras ändrade över hälften av tidningssajterna sitt sätt att jobba med kommentarer. Terrordåden i Oslo och de efterföljande skriverierna om näthat har dock gjort tonen i kommentarsdiskussionen, som kommit att handla om publicistiskt ansvar, mer angelägen.

Plötsligt bestämde sig tre tunga aktörer nästan samtidigt för att agera. I går beslutade både Expressen och Dagens Nyheter att skärpa sina kommentarsregler. I dag meddelade Aftonbladet att de kommer att kräva inloggning via Facebook.

Äntligen tar utgivarna tag i de urspårade kommentarsfälten, menar ett ovanligt enigt Twitterflöde. Men alla är inte positiva till utvecklingen.

Emanuel Karlsten, konsult inom sociala medier, skrev i dag  uppgivet på sin blogg: ”Det enda jag kan tänka på nu är mediehusens stängning av kommentarsfälten. Det gör mig så upprörd, så ledsen, så arg att jag på riktigt ligger vaken och tänker på det.

Det handlar inte om censur, det handlar inte om nätromantik, det  handlar om hur mediehusen skopar ur stora delar av sin relevans genom  att låtsas som att de som Expressen beskrivit det är offer för en ‘omogen’ nätkultur. Min sorg ligger inte hos människor som inte får  kommentera, utan hos mediehus som har haft decennier av tid på sig och  reagerar först när de står utan val”.

I en stort uppslagen artikel på Kultursidorna hyllade Aftonbladets Martin Aagård i går (pikant nog innan Jan Helin gått ut med tidningens nya policy) kommentarsfältens betydelse. Där kan misshandlade kvinnor lätta sina hjärtan och människor kränkta av Försäkringskassan berätta sina historier, menar Aagård, som alltid tar varje påhopp under sina artiklar som en komplimang.

SR-journalisten Mikael Zackrisson är försiktigt positiv till de nya kommentarsbegränsningarna, men tror att de riskerar att bli vatten på kvarnarna för dem som alltid hävdat att läsarna enbart skriver strunt och trams. Att de elaka påhoppen blev för många är en av anledningarna till att försöket med kommentarsfält misslyckades, skriver han vidare, och lyfter fram tidningarnas inställning som en annan bidragande orsak: man vägrade se kommentarerna som något positivt, man såg dem enbart som en börda som var tvungen att hanteras.

I kommentarsfältet får Zackrisson beröm av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson för att han inte sällar sig till de obetänksamma nätromantiker som tycker att allt bör tillåtas och accepteras. När Mattsson chattade med Expressens läsare kl. 14 i dag strömmade anklagelser om censur in.
Kommer det nya systemet att innehålla samma typ av censur av vissa ord som förekommer i dag?, frågade Guest. Pastor Brutus undrade om inte den nya policyn kommer att leda till att oseriösa forum får större inflytande när läsare undviker de etablerade, läs censurerade, sidorna. Megaforce tycker att en starkare inloggningmetod, till exempel med legitimeringssystemet BankID, är att föredra framför censur. Expressen ligger fortfarande efter Kina och Vitryssland, skriver Andreas bittert, men ni knappar in. Snart är ni nog i kapp.

På Twitter är Ekots publikredaktör Malin Crona inne på samma spår som SR-kollegan Zackrisson. Redaktionerna engagerar sig inte i kommentarsfälten för att de ser det som ytterligare ett arbetsmoment, skriver Crona, i stället för att se potentialen, hur det kan förändra, förbättra och göra journalistjobbet roligare. Det är kanske inte någon slump att den minskande skaran journalister som motsätter sig utvecklingen tillhör public service-bolagen eftersom dessa beslutat sig för att behålla den anonyma kommentarsfunktionen som den är.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.