Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kritik mot utnämningen av Tomas Brunegård

Publicerad: 9 Mars 2015, 05:46

Flera publicister kritiserar utnämningen av Tomas Brunegård till ledamot i Sveriges Radios styrelse.


Ämnen i artikeln:

Tomas Brunegård

HD:s chefredaktör Lars Johansson skriver att det är en utnämning som skadar förtroendet för branschen eftersom Ove Joanson tidigare fått uppdrag av Tomas Brunegård. ”I vår bransch händer det att vi sätter oss på höga hästar när vi granskar andra. Frågan är om nomineringen av Brunegård tål en granskning. Det är hans kompis Ove Joanson, som i egenskap av ordförande i Sveriges Radios ägarstiftelse, är med och utser styrelseledamöterna.”

Robert Rosén skriver på Utkiksbloggen: ”Ove Joanson var under många år anlitad som konsult av Tomas Brunegård och Stampen. Det handlade om affärsutveckling med mera. I det sammanhanget fann de båda också varandra och lanserade organisationen Utgivarna”.

Andreas Ekström på Sydsvenskan går i sin blogg ännu lägre. ”Det är bortom satir. Detta land är fullt av sakkunniga hederliga publicister och direktörer med erfarenhet av ett seriöst arbete. Tänk på alla dessa ägare, verkställande direktörer och chefredaktörer som har gnetat målmedvetet för att få detta att funka i en svår tid.”, skriver han bland annat.

Resumé har intervjuat Ove Joanson om utnämningen. ”Det är ett ytterst begränsat ekonomiskt värde det här handlar om. En styrelseledamot i SR får runt 64 000 kronor om året, så om du antyder att det här är en återbetalning av konsultfakturor så ser jag inte logiken. Jag har jobbat med medier i Sverige i 50 år och har hunnit arbeta med en otrolig massa människor. Jag ser vilka som är duktiga och inte. Tomas är en av de duktigaste.”, säger han till Resumé.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Tomas Brunegård

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.