Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kritik mot TT: Osynliggör landsbygden

Publicerad: 24 April 2018, 11:52

TT:s valkompass är gjord med ett storstadsperspektiv, trots att TT ska representera hela Sverige, skriver Hela Hälsinglands politiske redaktör Patrik Oksanen. TT och Valkompassens skapare håller inte med om kritiken.


Ämnen i artikeln:

TT

Patrik Oksanen skriver i en ledartext på Hela Hälsingland att av de 25 frågorna i TT:s valkompass ”är det bara ett par som kan anses ha någon som helst koppling till ett geografiskt sammanhållet Sverige, men frågorna beskrivs ur det urbana storstadsperspektivet”.

Två exempel han tar upp i texten är frågorna om snabbtåg och bensinskatt:

”På frågan om man vill se satsningar på snabbtåg så får man i fördjupningen veta att det egentligen handlar om den stora gökungen; snabbtågsbanan mellan Göteborg och Stockholm. En infrastruktursatsning som riskerar att ta resurser från underhåll och andra satsningar i övriga landet. Den som tänkte sig snabbtågssatsningar Stockholm-Bollnäs-Ljusdal-Östersund eller dubbelspår förbi Hudiksvall har inget att hämta i frågan.”

”Bensinskatten beskrivs också utifrån ett mer urbant miljöperspektiv. Istället för att diskutera höjning generellt av bensinskatten hade en mer relevant fråga varit om man som väljare vill se differentierade bensinskatter. Det skulle höja kostnaden för den som har ett resealternativ i storstaden jämfört med landsbygden; och dessutom stimulera till snabbare övergång till elbilar och laddhybrider i områden där de gör störst skillnad.”

TT hänvisar frågor om Valkompassen till frilansjournalisten Christer Isaksson och statsvetaren Tommy Möller som tagit fram den.

– Det är klart jag förstår honom. Han vill ha fler frågor som berör hans specialområden och hans län. Men vi kan inte göra en kompass för hela landet med en massa regionala frågor om Norrland, det skulle inte tas så väl emot i Skåne och Blekinge, säger Christer Isaksson.

Christer Isaksson säger att Valkompassen kritiseras för en massa saker, och att många av kritikerna missat att den inte är statisk.

– Vi ska följa valrörelsen och uppdatera Valkompassen hela tiden. Och det är klart att om det kommer en debatt om regionalpolitik eller Patrik Oksanens län så kan det också komma med i Valkompassen. Och Mittmedia kan alltid beställa en egen kompass där fler frågor handlar om Norrland, den möjligheten finns också.

Men kritiken handlar väl mer om att de frågor ni tar upp har ett storstadsperspektiv?

– Vi har över huvud taget inte tänkt så. Vi har tänkt hela landet, att frågorna ska fungera lika bra för NSD som för Ystads Allehanda.

När TT 2013 lade ned verksamheten i Luleå, Umeå och Sundsvall varnade Patrik Oksanen i en krönika i Medievärlden för att nyhetsbyrån skulle få svårt att täcka hela landet från Stockholm.

Nu tycker han att hans farhågor har besannats: ”Fem år senare lyckas inte TT ens på 25 frågor fånga en viktig politiska fråga för vår del av landet. Geografin har betydelse för verkligheten, och den ser annorlunda ut när du ser ut genom fönstret i ditt hem eller om du sitter på ett kontor på Katarinavägen”.

TT:s redaktionschef Daniel Kjellberg tycker att nyhetsbyrån blivit bättre på att bevaka utanför storstadsområdena de senaste åren.

– Det är en utmaning som rör stora delar av Sverige där vi inte har kontor, och vi försöker ständigt ha med det i vårt redaktionella arbete. En konkret sak vi gjort är att vi flyttat resurser från resor utanför landet till resor inom landet, och vi är betydligt oftare på plats utanför storstadsregionerna idag jämfört med för några år sedan, säger han.

För ett drygt år sedan startade TT också en automatiserad nyhetstjänst för lokala nyheter.

– Det har vi gjort för att kunna bidra till fler lokala vinklar. Med tjänsten kan de digitala kunderna snabbt, när det handlar om lärartäthet, arbetslöshetsstatisk, flyttströmmar, bostadspriser etc, få hyperlokala texter, hitta egna vinklar och grafik utifrån riksdata som vi skriver texter om.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

TT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.