Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kritik mot SVT:s marknadsföring på Facebook

Publicerad: 4 November 2015, 11:40

UPPDATERAD Public service bör inte köpa reklam i sociala medier, det menar Nöjesguidens chefredaktör Jenny Nordlander. Men SVT:s marknadschef Christer Mellstrand håller inte med.


Ämnen i artikeln:

Jenny NordlanderSVT

I ett blogginlägg på Nöjesguiden kritiserar tidningens chefredaktör Jenny Nordlander det faktum att public service betalar för reklam av sitt innehåll i externa medier. Under rubriken Varför ska SVT betala Facebook för att driva trafik? frågar hon sig varför public service marknadsför sig i sociala medier.

Som exempel tar hon upp hur SVT köpt sponsrade Facebook-inlägg för att nå ut till fler, i vilka de marknadsför sin ungdomssatsning Edit. Vidare tar Jenny Nordlander upp hur SVT:s innehåll utvecklas på eller omkring områden där andra medieaktörer redan verkar. SVT Opinion, Edit, SVT recept är tre exempel hon nämner.

I ett mejl till Medievärlden svarar SVT:s marknadschef Christer Mellstrand på kritiken:

”Det är en självklar del av vårt uppdrag att också göra vårt innehåll som till exempel Genikampen, Absolut Svensk, Edit, Ängelby känt och tillgängligt för en bred publik. Oftast sker det via våra egna kanaler men en liten del går till extern annonsering.”

Jenny Nordlanders blogginlägg har rubriken: Varför ska SVT betala Facebook för att driva trafik? Vad är ditt svar på hennes fråga?

”Vårt public service-uppdrag är att vara hela Sveriges television. Vi vill att publiken ska känna till det utbud vi har och som kan vara intressant för dem. Sociala medier når många även unga vuxna som är en målgrupp som tittar mindre på SVT än exempelvis äldre och därför inte ser våra trailrar. Därför använder vi sociala medier som marknadsföringskanal.”

Kan du se några problem med att SVT köper extern annonsering?

”Vi har, jämfört med alla andra mediehus, en liten marknadsföringsbudget för externa medier. Vi använder den budgeten till annonsering i olika medier tidningar, sociala medier, webbsidor etc.”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Jenny NordlanderSVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.