Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Krisen möts med helt verkningslösa metoder

Sören Andersson raljerar kring några punkter i min kritik. Men i sakfrågan tillför hans inlägg inget och framförallt finns inget konkret som stöder att centraliseringsprocessens skulle vara lyckosam, skriver Svenåke Boström.

Publicerad: 2 november 2011, 12:28

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Jag tror att bra många medarbetare på tidningarna både inom NTM och Mittmedia höjer på ögonbrynen över Sören Andersson replik på min debattartikel. Genom att försöka framställa mig som konservativ och förändringsmotståndare skjuter han sig själv i foten.

Att påstå att jag skulle stå för något nostalgiprogram är både dumt som fräckt. Den som vet vad jag står för inser vem som är ohederlig i sammanhanget. Och som så många andra debattörer som är ute på hal is försöker han blanda bort korten.

Han skriver bland annat om sin vision:

I denna framtid ska redaktioner, annonsavdelningar och marknadsavdelningar vara lokalt baserade.

Ursäkta Sören, men i vilken framtid?

Jag vet inte på vilka grunder du försvarar Mittmedia och hur mycket du vet om utvecklingen här uppe i norr. Förmodligen har du missat att utvecklingen här är precis den motsatta mot den vision du beskriver, och att det är just detta min och andras kritik gäller. Annonsavdelningar och privatmarknadsavdelningar är inte längre lokalt förankrade. Och nästa steg är att centralisera vissa redaktionella funktioner. Allt enligt ett brev från koncernchefen förra månaden.

Anledningen till vår kritik är att den kris vi alla är pinsamt medvetna om, möts med helt verkningslösa metoder.

Sören Andersson raljerar kring några punkter i min kritik. Men i sakfrågan tillför hans inlägg inget och framförallt finns inget konkret som stöder att centraliseringsprocessens skulle vara lyckosam. Och absolut inget svar på min kritik. Bara de gamla tankarna kring strukturförändring och konsolidering. En filosofi som, för att ta en liknelse, är som att bygga om ett slagskepp istället för att investera i ubåtar och modernt stridsflyg.

Låt mig få ställa några konkreta frågor till dig Sören:

- Tycker du att det är rimligt att våra ägare betalar ett direkt uppseendeväckande överpris för ett dagstidningsföretag (DT)? Tyder det på en bra och framsynt förvärvsanalys? Bilden av framtiden för dagstidningarna var ju inte okänd då köpet gjordes. Företagsförvärven gjordes till ett pris baserat på P/E -tal på 35. Ett riktvärde kanske skulle vara 5 10.  Överpriset har medfört att goodwillposten (immateriella tillgångar) nu utgör 37% av balansomslutningen. En jätterisk för framtiden.
- Tror du att dyra förvärv av dagstidningsföretag påverkar lönsamhetskraven i Mittmedia?
- I Mittmedias senaste årsredovisning står att läsa att reklamintäkterna i Sverige ökade med 12,6 % under 2010 (morgonpress landsort 10,3 %). Mittmedias motsvarande intäkter ökade med 3,4 %. Tyder det på att centraliseringen har gjort Mittmedia starkare på marknaden?

Jag förstår att Sören Andersson måste yttra sig för att gjuta olja på vågorna i den egna koncernen, eftersom jag även därifrån fått vittnesmål om att irritationen är lika stor som inom Mittmedia.

Jag kan naturligtvis inte hävda att han borde ha läst allt jag tidigare publicerat där jag varnat för att medieföretagen inte tagit krisen på allvar. Men om Sören Andersson varit lite intresserad av att veta lite mer om bakgrunden till min kritik hade han ju kunna kolla min blogg som jag hänvisar till i slutet av artikeln. Då skulle han bland annat kunnat läsa min kritik mot konservatismen i branschen i artikeln:

Därför tog Blocket över tidningarnas annonsmarknad

Då hade han också kunnat läsa mitt inlägg som förmedlar varningssignalerna från en av världens mest anlitade tidningskonsulter när han säger:

Integrera eller dö!

Juan Antonio Giner menar att krisen i skandinavisk press är att många tidningsledare inte ser vad som händer utanför den tryckta tidningen.

Många tidningar kommer att dö eftersom man gör ett dåligt jobb. Inga iPad eller andra teknikprylar kommer att ändra på det. Its the wine, not the bottle.

Han menar att vi helt måste förändra synen på innehållet. Skapa ett innehåll som attraherar läsarna utifrån de nya medievanor som finns nu.

I bloggen Tidningsliv som jag drev under flera år på ST, och som ofta citerades i medievarlden.se, kritiserade jag ofta konservatismen i tidningsbranschen. En konservatism som är en del i den kris vi har i dag. En kris som MM-koncernen möter med åtgärder som direkt motverkar utvecklingen och verkligen hotar överlevnaden.

”Ohederligt av Svenåke Boström”
Svenåke Boström

mvredaktion

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.