Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kreativa lösningar kommer – men ingen vill vara först

Publicerad: 13 Januari 2011, 12:57

Företagen i kreditupplysningsbranschen tror på kreativa lösningar som svar på den nya lagen - men ingen vill vara först.


Företaget Ratsit har nu lanserat nätbokhandeln Ratlibris som säljer kataloger med kredituppgifter. De är uppdelade på kommuner och kostar 49 – 299 kronor styck.

Jag har utgivningsbevis för dem, så de är skyddade av TF, säger Ratists vd Anders Johansson.

Kommer ni att ge ut dem digitalt också?

Det finns inget som säger att jag inte får leverera dem som pdf också. Att man säljer en Sverigekatalog som man kan välja att också få ladda ner digitalt. Den digitala versionen skulle kunna vara snillrikt uppbyggd för att få bättre översikt och sökbar exempelvis via Acrobat Reader.

I vilken form tror du att det blir?

Antingen som en pdf man kan ladda ner eller som usb eller cd-skiva med all information. Kanske med veckovis uppdateringar med hjälp av en kod via nätet.

Anders Johansson är övertygad om att någon aktör kommer att erbjuda materialet digitalt, och söka grundlagsskydd för produkten.

Det råder ingen tvekan om att det kommer att ske, frågan är vem som blir först. Det blir inte jag, jag kommer att avvakta.

Varför?

Man måste fundera över vad det är lagstiftaren vill åstadkomma. Börjar man göra juridiska abrovinker för att runda lagen kommer myndigheterna att reagera direkt. Jag vet vilken tuff resa det blir om man utmanar.

Kreditupplysningsföretaget UC är inne på samma linje.

Vi kommer att följa hur branschen i stort agerar och reagerar, men kommer inte att gå emot lagstiftarens avsikt med att stärka den personliga integriteten, säger marknadschefen Roland Sigbladh.

Men är inte ni störst?

Jo, vi är marknadsledande, men vi respekterar lagen och planerar inte att presentera några kreativa lösningar för at kringgå lagstiftningen.

Lagen kom ju till för att privatpersoner inte ska söka på grannen, om ni lanserar en premiumtjänst för 50 000 som redaktioner och företag kan köpa så kvarstår väl effekterna av lagen?

Jag tror att Datainspektionen skulle svara blixtsnabbt om någon går för långt. Det finns också en risk för att Skatteverket börjar sekretessbelägga information. Därför är det viktigt att branschens aktörer agerar enligt lagstiftarens avsikt.

Företaget Infotorg kommer också att titta på digitala alternativ:

Vi tittar på alternativa tekniska lösningar, men vårt huvudfokus har varit att anpassa våra tjänster efter den nya lagen, och informera våra kunder så att de kan anpassa sina verksamheter så gott det går, säger Infotorgs marknadschef Pernilla Brouzell.

Varför ska ett medieföretag prenumerera på Infotorg nu?

Vi har omfattande information, både aktuell och historisk, om allt från personer och företag till fastigheter, fordon och juridik. Kreditinformation är bara en liten del av det man behöver för att göra bra research. Merparten av vår information och tjänster berörs inte av den nya Kreditupplysningslagen.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.