Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kort bäst

Publicerad: 13 November 2015, 07:29

Korta rubriker ger mest uppmärksamhet och genomslag. Det finns det nu forskning på.


Att korta rubriker fungerar bäst gäller i alla fall inom den akademiska världen hävdar brittiska forskare i sociologi. De har gått igenom 140 000 artiklar om forskningsstudier i vetenskapliga tidskrifter och kommit fram till att varje ord i rubriken minskar antalet citat med upp till 1,8 procent.

Kort och slagkraftigt gäller alltså inte bara på löp och ettor utan även i den akademiska världen. Det konstaterar tidningen Språk i sitt nya nummer.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.