Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Korsordsjätten vill växa så in i Norden – anställer Anders Juhlin

Publicerad: 29 Mars 2019, 10:01

Anders Juhlin blir ny norden-vd för Keesing. Foto: Linnéa Khilström

Foto: Aller Media.

Holländska Keesing har köpt sig till en marknadsledande position på den svenska kordsordsmarknaden. Nu satsar mediebolaget på att växa i hela Norden. På måndag tillträder Anders Juhlin, som har en mångårig bakgrund inom magasinsvärlden, som ny nordisk vd.


Det holländska bolaget Keesing har efter flera förvärv intagit en ledande position på den svenska marknaden för korsordstidningar. Senast köpte bolaget alla Allers korsordstidningar, enligt uppgifter till Medievärlden till en prislapp på 100-tals miljoner. Tidigare har man även köpt Bonniers korsordstitlar. Utöver att saluföra korsordstidningar producerar Keesing även korsord för flera svenska dagstidningar. Mediebolaget dominerar också den holländska och franska korsord- och pysselmarkanden.

Nu är Keesings ambition att växa i hela Norden. Som ett steg i den strategin har man anställt Anders Juhlin, som tidigare jobbat på Allers bolag FAB och nu senast i ledningsgruppen för Bonnier Magazines and Brands,som ny nordisk vd. Han tillträder sin tjänst på måndag.

– Benelux-länderna och Frankrike ses är en viktig del av bolagets framtida expansion – men även Norden. Efter att ha tagit över den svenska marknaden vill man nu ta expandera i hela Norden. Därför går jag in som nordisk vd och ska jobba med att utveckla affären och expandera, säger Anders Juhlin.

Bolaget har sitt huvudsäte i Amsterdam och har cirka 350 anställda i dagsläget. I Norden finns 45 anställda på kontor i Köpenhamn, Stockholm och i Malmö, där Allers tidningar satt tills uppköpet.

Satsningen på korsordstidningar kommer i en tid när papperstidningarnas och magasinens upplagor faller och flera tidningar har lagts ned eller blivit helt digitala. Anders Juhlin framhåller dock att korsordstidningar tappar betydligt mindre i upplaga än andra tryckta medier.

– Kordsordstitlarna har en mycket flackare nedgångskurva än vad exempelvis magasinen har. Det är en väldigt trogen läsarkrets som gillar korsord. Det är också en helt annan typ av produkt än nyhetstidningar. Den konsumtionen kanske gör sig bäst som en nyhetspush, medan korsord gör sig bäst i tryck, säger Anders Juhlin.

Men det är inte bara den flacka upplagesänkningen som Anders Juhlin tycker pekar mot en god framtid för korsordsbolaget. Även rent digitala satsningar ska bära upp bolaget framöver. Bland annat har man köpt in sig i en app.

– Det handlar om ”brain-teinment”, olika appar där man på digital väg håller hjärnan i form, säger han.

Det handlar också om digitala kordsordslösningar som kan levereras till dagstidningar som allt mer ställer om sin produkt till pdf-versioner av tidningen.

– Där har vi olika lösningar man kan använda, säger Anders Juhlin.

Den fortsatta tillväxten i Norden ska ske genom en kombination av ytterligare förvärv och organsik tillväxt, uppger Anders Juhlin.

Lucas De Vivo

Reporter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.