Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Konsumentverket ger morgontidningarna bassning

Publicerad: 5 Oktober 2017, 04:54

Konsumentverket. Foto: Joel Samuelsson

Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet behöver bli tydligare när det gäller informationen och marknadsföringen av digitala abonnemang. Det anser Konsumentverket.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterSvenska DagbladetKonsumentverket

Morgontidningarnas marknadsföring av digitala abonnemang är inte tillräcklig tydlig, enligt Konsumentverket. Konsumenter missuppfattar villkor och pris vilket lett till regelbundna anmälningar till verket. Det rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket, ser särskilt problem med marknadsföringen av en digital prenumeration när en läsare hamnar vid en betalmodell.

”Låga kostnader i ett inledningsskede har funnits länge, exempelvis hos dejtingtjänster, så problematiken är inte ny, men den finns nu också på tidningsområdet”, säger Erik Fröcklin.

Såväl DN som SvD säger till Ekot att man lyssnar på Konsumentverkets kritik och kommer att arbeta för att alla parter ska bli nöjda.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.