Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Konsumentverket agerar mot smygreklam i bloggar

Publicerad: 12 Februari 2009, 13:22

Dold marknadsföring i bloggar är inte OK. Konsumentverket går vidare med granskningen av bioteknikföretaget Q-Med och de bloggare som mot ersättning skrivit om produkter och behandlingar. Samtidigt KO-anmäls Blondinbellas blogg ännu en gång.


Ämnen i artikeln:

Isabella LöwengripBlondinbellaKonsumentverket

I granskningen av Q-Meds ersättning till bloggare finner Konsumentverket att det hos bloggare som Beatrice Birkjeldh och Johanna Trenck när de skriver om Q-Meds produkter inte framgår att det handlar om marknadsföring – det finns ingen annonsmärkning – och inte om bloggarna fått ersättning av företaget för att skriva.

Marknadsföring får inte göras i smyg. Sådant kan leda till förbud mot att fortsätta med smygreklamen – om man bryter mot förbudet ett kraftig vite.

Dessutom kan den som brutit mot marknadsföringslagen drabbas av en särskild avgift på upp till 5 miljoner kronor.

Med detta påpekat begär Konsumentverket svar från Q-Med.

Isabella Löwengrip – Blondinbella – har åter anmälts för misstänkt brott mot marknadsföringslagen, denna gång för ett inlägg om en behandling mot acne.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.