Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Konkurrensverket säger nej till Hemnetaffären i nuläget

Publicerad: 13 Maj 2016, 05:39

Som affären ser ut nu säger Konkurrensverket nej till Schibsteds köp av Hemnet. Men Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal har inte gett upp hoppet. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

HemnetRaoul GrünthalSchibstedKonkurrensverket

Men mediekoncernen ska fortsätta sin dialog med myndigheten för att försöka hitta kommersiella lösningar på de problem som Konkurrensverket ser med affären. Det meddelar Schibsted i ett kortfattat pressmeddelande.

Vad det är som myndigheten ser som problem kan inte Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal kommentera:

Vi håller just nu på att sätta oss in i skrivelsen. Sedan ska vi försöka komma fram till något som kan dämpa deras oro.

Schibsteds köp av 80 procent av bostadssajten Hemnet kan leda till försämringar för konsumenterna menade Konkurrensverkets chefsjurist Per Karlsson i en intervju med Dagens Industri i mars i samband med att det stod klart att det skulle bli en så kallad särskild utredning av Hemnetaffären. Utredningen ska vara klar den 9 juni.

Så vi jobbar på för fullt fram till dess, säger Raoul Grünthal.

Han vill inte gå in på hur långt ifrån varandra Schibsted och Konkurrensverket står. Inte heller något om sannolikheten för att affären verkligen blir av.

Vad händer om den inte blir det?

Då blir den inte av. Men vi vill äga Hemnet. Det är väldigt intressant för oss. Och vi ser oss som den mest lämpade ägaren. Det skulle bli en bra affär för oss och för Hemnets kunder.

Läs också snabbanalysen ”Fungerar Schibsteds monopolstrategi även här?”

Hemnetaffären kan vara i fara

Särskild utredning av Hemnetaffären

Ny analys  Möjligheterna för lokala mediehus efter Hemnetaffären

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.