Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Konkurrensen driver upp nättrafiken

Publicerad: 21 November 2008, 13:53

På konkurrentorterna stimuleras nyhetsarbetet när två redaktioner tävlar om att vara först och bäst. Det senaste året har Malmös andratidning Skånskan haft den starkaste utvecklingen.


Unika besökare på konkurrenterorter: Malmö – Sydsvenskan och Skånska Dagbladet, Luleå – NSD och Norrbottens-Kuriren, Dalarna – Dalarnas Tidningar och Dala-Demokraten, Karlstad – NWT och Värmlands Folkblad, Kalmar – Barometern och Östra Småland, Karlskrona – BLT och Sydöstran.

Det är relativt få städer som numer har konkurrerande nyhetsredaktioner.

Stockholm är exceptionellt, med ett tiotal redaktioner i trafiktoppen som uppfattas som riksmedier.

Göteborg domineras helt av Göteborgs-Posten. Konkurrenter saknas.

I Malmö har Sydsvenskan dominerat fullständigt. I år har Skånska Dagbladet satsat på nätet, och vuxit starkt trots den stora konkurrenten. Skånskan ligger nu med upp emot 90 000 unika besökare i veckan, klart i klass med andra större regional- och lokaltidningar.

Den tuffaste matchen går NSD och Norrbottens-Kuriren i Norrbotten. Båda sajterna har vuxit starkt under året, den senaste tiden på grund av det stora intresset för mordet på Caroline.{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=28}

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.