Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kommissionen kovände inte

Publicerad: 11 November 2008, 20:28

I senaste numret av Medievärlden fick ledaren ett oönskat tillägg i slutet. Det var en mening från förra tidningen som återkom. Här publiceras nu rätt version av texten:


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalPresstödSvenska Dagbladet

Det gick som det var troligt att det skulle gå: EU-kommissionen gjorde ingen kovändning à la regeringen i presstödsfrågan.
Kritiken mot det svenska stödsystemet är nu utvecklad och uttalad i dokument så att även andra än de svenska kulturtjänstemännen kan få bedöma vad som är väsentligt och vad som är perifert.

Det särskilda storstadsstödet är i skottgluggen.
Kritiken mot det utvecklas utifrån flera aspekter av EG-fördragets regler för stöd.

Däremot verkar det som om Sverige inte långt nog argumenterat för att presstödet har sådan funktion att det är väsentligt för samhälle och kulturliv, alltså att kulturundantaget gäller.

Svenska Dagbladets vd Raoul Grünthal utvecklar argumenten till försvar för systemet med en tydlighet och kraft – läs på medievarlden.se och i kortare form här i tidningen – som gör mig rätt övertygad om att med honom som kulturminister så hade en regering som säger sig vilja värna stödet faktiskt kunnat göra det.

Men nu är läget det att om presstödet ska försvaras så har nuvarande regering spelat bort sina kort.

Dessutom: Presstödsförändringen togs i dånande högkonjunktur sommaren 2006.

Processen med kommissionen kommer att drivas i en av de värre ekonomiska kriserna i modern tid. Vad det kan betyda när eventuell konkurrenssnedvridning ska bedömas är inte svårt att räkna ut.

En fri press ska inte behöva krumbukta för de politiska makthavarna. Där är vi tyvärr.

Det är dags för ledningarna i de inblandade branschföretagen att sätta sig och diskutera igenom såväl presstödet som reklamskatten för att se om frågan kan lösas inom branschen.
Den processen kan Tidningsutgivarnas vd Anna Serner leda.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.