Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag01.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Kommersiellt fokus räddar oberoendet inte tvärtom

Mittmedia i Östersund satsar på en ny och fristående mediebyrå för att producera journalistik i samverkan med det lokala näringslivet. ÖP:s chefredaktör Hans Lindeberg, Mediebyråchefen Viktoria Winberg och processägaren Thomas Lundkvist om hur och varför.

Publicerad: 25 Maj 2016, 08:59


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Mediebranschen är i kris och söker efter nya säkra intäktskällor och affärsmodeller. Samtidigt pågår en intensiv debatt om gränsdragningarna mellan oberoende, fri journalistik och kommersiellt orienterade redaktionella satsningar.

På Mittmedia i Östersund arbetade vi med frågan i åtta månader lång process. Svaret blev överraskande även för oss själva: en satsning på kommersiell journalistik snarare stärker än försvagar den oberoende journalistiken.

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Från den första maj har Östersunds-Posten och Länstidningen en ny organisation som kommer att kunna möta framtidens utmaningar på ett väsentligt bättre sätt än den förra.

Den nya organisationen gör det möjligt att sälja journalistik på nya sätt, kunna expandera digitalt, sätta användare, läsare och kunder i fokus. Målet är att använda vår journalistiska kompetens till att utveckla nya produkter och satsningar på vår lokala marknad.

Det tog oss månader att komma till denna punkt. Det är inte så konstigt i sig. Vi har samma utmaningar som alla andra lokala medieföretag med en gammal organisationsmodell utformad utifrån två avgränsade affärsmodeller: annonsförsäljning och prenumerationer.

När vi istället behöver omorientera oss mot en alltmer digitaliserad omvärld, vikande pappersupplagor, åldrande prenumeranter och en egen frustration och förvirring kring hur allt egentligen kommer att bli det är helt enkelt väldigt komplext.

I processen har arbetsledare, medarbetarna och fackliga organisationer varit djupt involverade. Den svåraste och viktigaste diskussionen har handlat om risken för att journalistikens förtroende och oberoende ifrågasätts när det kommersiella trycket på redaktionerna ökar.

Hur möter vi ett behov av samverkan mellan marknad/sälj och redaktion i en kultur som i hundra år motarbetat sådan samverkan? Detta dilemma tror vi de flesta medieföretag tampas med just nu och därför vill vi bidra med några tankar om hur den nya organisationen kom till.

Under arbetet identifierade vi en viktig nyckel till framgång:

För att bli relevanta för medborgare, företag och organisationer i vårt marknadsområde måste företagets alla delar samverka mer. Med omvärlden och med varandra.

Utgångspunkten är att de två polariteterna köpt innehåll och fritt producerat innehåll just nu rör sig från sina poler in mot en gråzon i mitten. Journalistiken försöker hitta nya finansieringsformer samtidigt som reklamköparna blir alltmer intresserade av kvalitativt innehåll och mediernas historiskt förtjänade trovärdighet.

I många mediehus har det lett till att sälj- och marknadsavdelningarna växlar upp sina krav på redaktionerna i takt med att annonsköparna vill ha mer valuta för pengarna, alternativt väljer andra kanaler. Kraven kommer ofta i form av satsningar på temabilagor, kampanjsajter, gratistidningar, tv-format för att nämna några exempel.

Det ligger i sakens natur att redaktionella medarbetare ställer sig frågande till sådana krav. De erkänner inte, och ska heller inte göra det, marknadsavdelningen som uppdragsgivare.

Resultatet blir en gråzon där produkterna vare sig tillfredsställer annonsörernas eller läsarnas behov, eftersom de produceras i ett obekvämt tillstånd av måsten.

Paradoxen är att vi som journalister ogärna vill låta oss påverkas av andras intressen. Särskilt kommersiella sådana. Det är ju själva definitionen på oberoende.

Alltså, är frågan hur värnar vi oberoendet samtidigt som vi utvecklas i samverkan med vår omvärld?

Svaret är att diversifiera och skapa tydlighet i den redaktionella organisationen. Vi vill värna den oberoende granskningen, men behöver också utveckla nya arbetssätt för att sälja journalistisk kompetens. Något som marknaden dessutom efterfrågar i allt större utsträckning.

Den nya redaktionella organisationen i Östersund består nu av en digital publiceringsdesk, två nyhetsredaktioner för Östersunds-Posten och Länstidningen som är helt separerade från varandra samt en mediebyrå med egna resurser för innehållsproduktion och produktutveckling.

Tillsammans med medarbetare och journalistförbundets företrädare har vi tagit fram en modell för hur journalister i mediebyrån ska kunna arbeta självständigt med sitt innehåll trots att uppdragen ytterst kommer från olika marknadsinriktade samarbeten.

Det har varit ingående diskussioner och en spännande process. Som organisation tar vi ett gemensamt ansvar genom att utveckla nya roller. Sannolikt är det här är en bodelning som behöver göras på många nyhetsredaktioner, framförallt mindre där medarbetare av resursskäl ofta går mellan olika typer av arbetsuppgifter.

Om den inte görs riskerar en allt större gråzon med kommersiella krav att urholka trovärdigheten för hela det journalistiska uppdraget.

Det mest omskakande för oss var nog den dag vi frågade oss själva: tänk om ett innehåll producerat i samverkan med omvärlden skulle bli bättre än det vi producerar helt självständigt? Tänk om det finns innehåll med stort användarvärde som samtidigt har ett kommersiellt värde för någon annan?

När vi väl bestämde oss för att skapa en egen redaktionell mediebyrå med det uttalade syftet att undersöka, producera och finansiera journalistik i samverkan med vårt lokala näringsliv, föreningsliv och offentligt liv, kändes det plötsligt som det mest självklara i världen. Vi befriar nyhetsredaktionen från alla krav på innehåll som ska göra annonsörerna nöjda, så att de verkligen kan arbeta oberoende med medborgarnas bästa för ögonen. Samtidigt som vi skapas en särskild avdelning som bara ska arbeta med just det. De båda avdelningarna ska vara fysiskt skilda åt och medarbetare kan inte hoppa mellan de olika avdelningarna om de inte aktivt väljer att byta tjänst.

I stället för att göra våld på den oberoende journalistiken skapar vi en ny, tydlig plattform för samverkan med omvärlden.

För att utvecklas krävs det att vi ännu mer än idag tänker, lever och arbetar som ett företag som vill vara till nytta för alla som lever och verkar i vår region.

Med vår journalistiska kompetens kan vi bidra till samhällets utveckling på många olika sätt. Genom att värna den fria oberoende journalistiken samtidigt som vi skapar nya möjligheter att finansiera värdefullt innehåll.

Hans Lindeberg, chefredaktör Östersunds-Posten

Viktoria Winberg, mediebyråchef Mittmedia Östersund

Thomas Lundkvist, processledare Mediamentorerna

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.