Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Koll på beteendet ska öka Schibsteds sälj

Publicerad: 3 Februari 2010, 07:46

Svårt. Men fascinerande. Så beskriver Halvard Kristiansen sitt arbete. Han har precis fått jobbet som ansvarig för utvecklingen av beteendestyrd annonsering på Schibsted Sverige.


Ämnen i artikeln:

SchibstedSchibsted Sverige

I över ett år har man på Schibsted jobbat med att sälja nätkampanjer som helt eller delvis bygger på besökarnas agerande. I grunden finns ett system som håller koll på de digitala spår som besökarna lämnar. Allt är helt anonymt. Det finns inga möjligheter att spåra varken identitet eller ip-nummer enligt Halvard Kristiansen.

Så här fungerar det. En besökare som till exempel läst ett större antal artiklar om trafiksäkerhet och Volvo bedöms vara mer än genomsnittet intresserad av den typen av frågor och kan därför antas vara högintressant för till exempel dubbdäckförsäljare.

Kunderna kan köpa utrymme som bara bygger på beteendestyrd annonsering eller som komplement till en större kampanj.

– Vilket vi rekommenderar, säger Halvard Kristiansen.

Metoden fungerar bra enligt honom.

– Vi levererar ett bra resultat och har många återkommande kunder. Det visar att vi gör rätt.

Alla koncernens sajter samverkar i det här. Vilket ger en väldig kraft menar Halvard Kristiansen.

– Vi är lyckligt lottade som har både ett antal nischsajter och stora trafiksajter som Aftonbladet.

– Och att få dessa att samarbeta är en prestation i sig.

Nu ska alla Schibsted Sveriges drygt 50 nätsäljare ha detta med sig när de träffar kunder.

Hur mycket ska det förbättra resultatet?

– Säljmålet håller jag för mig själv.

Men förhoppningen är att den ska öka?
– Visst kommer resultatet att bli bättre. Men hur mycket är svårt att säga. Trots att den funnits i över ett år är det en ny produkt.

Ämnen i artikeln:

SchibstedSchibsted Sverige

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.